Vad göra med få aktier?

Som andel av mina egna investeringar utgör investor 9,3 %. Historiskt har det varit en bra komponent i portföljen.

För att förstå investor behöver man börja med att läsa på om bolagets innehav: Investor - Our Companies

Därefter kan man fundera över om man hellre vill äga alla svenska bolag genom en indexfond, eller om man tror på investors aktiva förvaltning (där investor också ofta är kontrollerande ägare i sina bolag).

4 gillningar

Det är förbjudet att manipulera priset på aktier.
Vid låg likviditet (liten handel) kan man tex sälja ett par aktier för att få ner priset och på så sätt köpa fler billigare.
Att du har köpt 3 aktier i Investor spelar ingen som helst roll. Du kan inte som privatperson påverka Investors kurs.
Var lugn och behåll dina aktier eller inte

Mvh Kroken

3 gillningar

Tack för svar :smiling_face:

Välkommen till forumet! Behåll aktierna som ett fint minne från din sparstart! :grinning::+1:

Det är lärorikt och intressant att jämföra utvecklingen senare. Irriterar de dig om några år så sälj då istället. Ingen skada skedd.

6 gillningar

Jag köpte tre st Axfood för någon vecka sedan, så vad säger du om att skaka galler ihop om det vill sig illa? Jag har hört att det kan vara fördelaktigt att skaffa vänner där på insidan.

4 gillningar

Alltid trevligt med sällskap :smile:

Instämmer!

Eftersom Investor innehåller många bolag så är den “nästan” som en indexfond och den rör sig ganska likt Stockholmsbörsens index.

Om personen köpt en liten del Investor b så skulle jag vara nöjd och behålla aktien de närmaste 10 åren.

Wallenbergarna har historiskt varit duktiga på att driva företag och utbildar själva sina blivande chefer för att fortsätta så.
Långsiktigt är aktien nog en bra placering.
Kortsiktigt vet ingen hur den går.

1 gillning

Inga problem. På tex Avanza är minsta courtage 1 kr med en brytpunkt på 400kr dvs under 400kr kostar det ändå 1 kr. Jag köpte en gång EN Industrivärden för ca 400kr :grin:. Går absolut att månadsspara med små poster omkring 400-500 kr…

3 gillningar