Ett investmentbolag värderas inte bara efter underliggande tillgångar utan prissätts separat i handeln. Detta kan leda till att populärt investmentbolag prissätts högre än vad deras underliggande tillgångar är.
I vissa fall kan det innebära lägre framtida förväntad avkastning.
I princip köper du delar av ett aktiebolag som har verksamhet i form att investera. Självklart har även aktiebolaget kostnader för sin personal som “du” betalar.
I en fond så är det bara ett sätt att äga gemensamt med andra. Där fonden får betala en liten avgift till en förvaltare som säljer tjänsten att hantera investeringarna.
En viktig skillnad är att de som förvaltar portföljerna på investmentbolag har som huvudsaklig uppgift att göra andelsägarna rikare på lång sikt medan en fondförvaltares huvudsakliga uppgift är att maximera vinsten från avgifter för sin arbetsgivare.
Investmentbolag är ju generellt mycket smalare, så de kanske inte ersätter breda indexfonder, men jag kan personligen tycka att tex Investor är ett bra komplement till globalindex.
Köp en korg av investmentbolag så du får en bra mix. Jag har Investor, Industrivärden, Lundbergs, Kinnevik, Latour, Bure och Svolder likaviktat (tar hänsyn till att Lundbergs består av ~20% Industrivärden) som huvudsaklig portfölj.
Investors rapporterade substansrabatt är 5 % men sedan dess har kurserna rört sig och eftersom en stor del av Investors portfölj är noterad går den att beräkna. Just nu ligger den omkring 10 % enligt IBIndex. Du köper varje hundralapp för 90 kr sett till substans.
Något man även kan göra om man investerar i investmentbolag är att utnyttja svängarna i substansrabatt/premie. Ta Svolder exempelvis som nyligen fick en rekommendation av en analytiker på DI. Det gjorde att substanspremien drog iväg till från 4% till nära 20 % utan fundamentala förändringar i portföljen. I sådana situationer tycker jag att man ska sänka risken och sälja av. Under tiden kan man parkera kapitalet i en motsvarande indexfond. I Svolders fall innebär det en småbolagsfond. När premien tillsammans med risken sjunker går det bra att växla tillbaks igen. Har själv gjort så många gånger i Svolder.
En annan fördel med investmentbolag är möjligheten till arbitragehandel. Ibland är Investor A billigare än B och tvärtom. Då kan man tjäna några tusenlappar utan att förändra risknivån i portföljen. Jag tycker det är trevligt när marknaden bjuder på det här även om det inte sker allt för ofta.
Sedan måste man ju inte välja mellan antingen 100 % investmentbolag eller 100 % indexfonder. Det ena utesluter inte det andra.