Jag köpte Investor förra veckan och nu har jag ca 10% av portföljen i Investor
90 % global indexfond LF
10% Investor B
Vad tycker ni? Tidigare hade jag 100% LF global index men kände mig modig och ändrade ![]()
Jag köpte Investor förra veckan och nu har jag ca 10% av portföljen i Investor
90 % global indexfond LF
10% Investor B
Vad tycker ni? Tidigare hade jag 100% LF global index men kände mig modig och ändrade ![]()
Jag brukar ju avråda från investeringar i enskilda aktier om man är ute efter bäst odds för bäst avkastning över tid. Å andra sidan, om jag inte fick ha mina indexfonder, utan skulle behöva köpa en enskild aktie, då skulle valet absolut falla på den. ![]()
Eftersom det är inom ramen för Lekhinken, så tycker jag också att det är okej. Men jag skulle då också rekommendera att skriv ned för dig själv - typ som en dagbok - varför köpte du den? Varför på denna kursen? När avser du sälja den? och så vidare så att du lär dig något av den?
Läs gärna:
Varför frågade du inte innan du köpte? Börjar komma på andra tankar?
Jag har själv runt 15% i Investor, men det var länge sedan jag köpte utan jag har istället sålt för att den inte skulle bli en ännu mer orimligt stor andel av portföljen. Dock gör jag mycket tokigt även på andra områden så se det inte som en rekommendation.
Eftersom investmentbolag bygger på innehav i ett större antal noterade och/eller onoterade bolag är det iaf bättre att krydda med den typen av bolag än enskilda aktier. Ger någon form av riskspridning trots att det är ett bolag.
Jag och flera jag pratar investeringar med har betydligt större andel Investor än 10%, men när någon frågar mig om råd håller jag mig till indexfonder. Är tydligt med att min portfölj inte är för alla.
Jag skulle diversifiera lite med guld och råvaror.
70% globalfond
10% investor
10% guld
10% råvaror
Lycka till ![]()
du får gärna motivera varför? ![]()
Vem skulle den här typen av portfölj egentligen passa dvs med stor andel investmentbolag (t.ex. över 10 % i Investor AB) och mindre fokus på indexfonder? Utveckla gärna!
Jag tröttnade helt enkelt på att ha 100% LF och kände att jag bör ta lite mer risker
Har 19% Investor i ISK utöver globalfonden. Det har ökat lite på sistone på grund av marknadssvängningar. Jag gör inga aktiva ombalanseringar.
Det är min home bias. Skulle kunna vara en sverigefond, men jag tänker att homa biasen får utgöras av en grupp med stort inflytande i näringslivet.
Nej, inte alls, jag funderar snarare på varför jag inte köpt tidigare ![]()
Varför ta risk som du inte får betalt för? ![]()
Jag gillar Investor, det räcker ju att höra på Jacob Wallenberg - svårt att få en bättre finansiell mysfarbrorkänsla!
Skämt åsido. Jag som Lysa 100%-aktier-anhängare åtnjuter redan c:a 2% Investor. Det fina är att paketet också innehåller en väldans massa andra fina bolag. Jag skulle nog aldrig vilja ha ett enskilt bolag i en aktieportfölj på 10%, blir lite för koncentrerat för min smak. Å andra sidan är väl Investor nästan som en liten indexfond.
Jag menar att få bättre avkastning
även om Index är säkrare kort!
10% av portföljer skulle inte leda till katastrofala följer om jag förlorade dessa. Tråkigt men skulle troligen överleva
. Men hade varit kul ifall det gav bättre avkastning än index
Som du nämnde tidigare, Lekhink!
Jag ville ta del av en del onoterade innehav i deras portfölj, ville ha bredare exponering mot Sverige än enskilda aktier och slippa löpande avgifter som fonder har. I takt med att Investor ökat mer än index i övrigt har andelen i portföljen ökat. Har inget aktivt nysparande i nuläget och har inte ombalanserat. Är väl medveten om att det går emot vedertagen kunskap men är ok med att min portfölj troligen är mer volatil än 100% globalt index. Den passar mig i hur jag tänker kring risk och home-bias, därav att jag inte råder någon annan att ta efter.
Statistiskt är det bättre att belåna index för att få en bättre avkastning än att gå ut på riskskalan och ta risker du inte får betalt för, då det är att likställa att köpa lott. Visst, det kan gå, men sannolikt inte.
Absolut. Det är okej.
Men det är ju därför jag utmanar lite där uppe. ![]()
Investor säljer man aldrig, man behåller och köper ev mer men sälj aldrig ![]()
Ja, hade jag följt EXAKT detta rådet när jag fick det första gången … 1996, så skulle jag varit MYCKET rikare idag än vad jag är. ![]()
Samma här tyvärr, lätt att bli rik på backtrading. Dock har jag aldrig ångrat ett köp av den aktie, enbart ångrat att jag inte köpt mer.