Vet flera som kör investor & Industrivärden som en “sverigefond”
Hellre 100% LF Global. En enhet, bara fokusera på ränta vs aktier fördelningen.
Nu har du öppnat en dörr som blir svår att stänga. Räcker det med Investor ? Blir det industrivärden också för Volvo är finaste vi har ? Guld för det har grannen också köpt ?
Vad gör du när Investor blinkar rött rött rött, kommer LF Global återfå alla dina pengar eller finns det en ny tuva att hoppa till som gått bättre ?
Ett generellt tips när man köper Investor. Välj alltid det billigaste aktieslaget. Investor B är dyrare än Investor A (men ibland är det tvärtom). Direktavkastningen är densamma i båda så det finns ingen anledning att köpa den dyrare av dem.
Jag kör ca 15% av mitt sparande i Investor och Industrivärden. Har sett det som mitt ”bet” att försöka slå index och än så länge har det funkat. Ser det som ett alternativ till en Sverigefond som jag inte har
Investor blinkar ej rött, ej valbar färg
Green only ![]()
Varför B aktien? Den är ju den dyrare.
Har du läst ett par inlägg ovan ditt?
Är det bara att köpa den som är billigast eller finns det någon fördel med att köpa Investor A eller Investor B?
Nej, det finns ingen fördel att köpa den dyrare av dem så köp alltid den billigaste. A är röststarkare än B om du tänkt nyttja din rösträtt.
Ett vanligt argument som brukar florera är att man ska köpa B istället för A för att den är mer likvid. Det här är endast relevant för day traders. A aktien omsätter normalt över 100 miljoner kronor på en dag. Tycker man det är för lite så grattis, du är stenrik och handlar med tiotals miljoner per transaktion. För oss andra är det här helt irrelevant.
Allt är upplagt för en perfekt storm för Investor och en potentiell kris för aktien
- ABB och Atlas Copco, största innehaven har rusat pga AI-boomen, skulle det bli en inbromsning i datacenterinvesteringarna kan aktien kollapsa
- Investor handlas just dessa månader på en extremt låg substansrabatt, en återgång till det normala borde innebära ett 10 - 20 % ras i aktien
- SAABs aktiekurs värdering är ansträngt hög. Experter tvivlar på att bolaget kommer att kunna göra sådana extrema vinstmarginaler på sina produkter som aktiekursen implicerar
Trivia
- Investor står för ett generationsskifte där de nya kronprinsarna förväntas sätta sin egen prägel på Investor efter sitt eget tycke. Risken finns att detta leder till annorlunda investeringar och ett helt annat Investor än vad som varit. Se på Kinnevik som ett skräckexempel
Nja, datacenter är en betydligt mindre andel av ABBs omsättning än du tror. Omkring 7 % vilket innebär att Investors andel är mindre än 1,5 %. För att sätta det i perspektiv har LF global indexfond 6,53 % NVIDIA exponering.
Jag har sagt det tidigare men jag tror Investor, likt Berkshire Hathaway, förr eller senare kommer att handlas utan rabatt. Svårt att hitta lika väldiversifierade bolag som i princip slagit index oavsett vilken tidsperiod du väljer.
Vilka experter?
Men ja, SAAB har stuckit som en raket på sistone.
Tack för svaret!
Bryr mig inget om rösträtt så A-aktien blir bäst just nu i vilket fall…lite mysko att b-aktien är dyrare dock (just nu i vilket fall)
Det resonemanget höll ju inte ens en dag.. men visst.
Exempel:
Datacenter står för cirka 5 % av USA:s elproduktion just nu och förväntas gå upp till 12 % pä 4 år.
Du tror inte ABB:s indirekt påverkats positivt av detta, även om de inte direkt säljer mot just själva datacentren?
—
SAAB, lyssnar man på lite ekonomipoddar från Dagens industri, EFN m.fl. är det många som nämner detta. Räcker med en googling:
I övrigt är det inte konstigt att Investor slagit index om de gått från 45 % substansrabatt till 5 %. Kan bli 10 år av underprestatipn mot index om rabatten sjunker igen till följd av att portföljbolagen har motvind.
Jag var 100 % seriös att Investor aldrig har en minusdag, hur fasiken tänkte jag???![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag tycker jag svarade på det i mitt tidigare inlägg.
När var den 45 %? Inte någon gång under de senaste 10 åren enligt IBIndex (se grafen nedan). Substansrabatten har annars fluktuerat upp och ned i över 100 år. De senaste 20 åren har Investors totalavkastning varit omkring 3 gånger högre än SIXRX. Det går inte att förklara med förändringar i substansrabatten.
Jag vet inte vad du argumenterar emot egentligen.
Jag har listat ett antal risker och det ligger i riskers natur att de kan eller inte kan besannas. Om substansrabatten var 30 eller 45 % för 5 eller 15 år sedan är ganska egalt. Poängen att den är ovanligt låg idag och att det kan få en omvänd hävstångseffekt på aktiekursen i värsta fall kvarstår ju .![]()
Folk som tror att Investor kan jämföras med en aktiefond underskattar koncentrationsrisken grovt.