Investor A & B aktier gjorde ett skutt idag. Placera.nu skriver:
Jag förstår inte riktigt varför. Ska Investor ingå i ett index som följs av indexfonder och man väntar sig stora köp av aktien? Något annat skäl?
Investor A & B aktier gjorde ett skutt idag. Placera.nu skriver:
Jag förstår inte riktigt varför. Ska Investor ingå i ett index som följs av indexfonder och man väntar sig stora köp av aktien? Något annat skäl?
Den steg för att marknandens aktörer som var sugna på att köpa var beredda att betala så mycket samtidigt som det fanns marknadsaktörer som var ville sälja på det priset.
Vem som har rätt av dessa två grupper av aktörer vet ingen.
Helt enkelt genomfördes minst en affär på minst en aktie med ett pris så mycket högre än sista affären som genomfördes igår.
Det handlar väl mest om att instrument som följer MCSIs globala index behöver köpa in sig i väldigt stora volymer nu. Omsättningen i A aktien idag är den största sedan åtminstone 2018. B aktien (som redan ingår i indexet) dras med upp för att det uppstått ett utmärkt arbitragetillfälle. Har själv växlat över från A till B idag.
Men var det inte så att A-aktien inte ska in förrän 30nov eller nåt sånt? Eller får instrumenten köpa in sig under en viss tidsperiod före och efter det givna datumet?
Jag känner inte till detaljerna men jag har svårt att tänka mig att alla aktörer väntar till den 30e November och växlar om på en och samma dag.
Hade blivit galet… Känns ju därför rimligt att det är mer flytande.
Tack, då förstår jag lite bättre.
Lite trist för alla som har Lysa som exkluderar Investor i sin Sverigedel.
Hade väl ändå knappt märkts givet att Lysa har så många olika innehav men så lite i varje.
Hade varit största innehavet i Sverigedelen.
Kul för de som har Spiltan Investementbolag där Investor väger tyngst.
Liten effekt från ICA i veckan också.
Japp, bra start på helgen. 
Gladast är väl Wallenbergarna som äger 20% av A-aktierna. 
Återinvestering av utdelning som precis skett.
Jag har nog aldrig varit med om ett forum där en enskild medlem skrivit så konsekvent intetsägande icke-svar, gång efter annan. Klart att du har rätt, rent tekniskt. Men det var knappast svaret på TS fråga.
Helt korrekt. Och så klart helt galet om man tänker efter. Investor är exakt samma bolag som igår.
Enkla svaret hittar du här.
![]()
Viktigare nu för tiden att följa när MSCI släpper sina indexförändringar än bolagens kvartalsrapporter ![]()
Dock inte alltid det blir sån rusning:
Är det din nya inriktning på börsen kompiss 

? Ingen Lysa,Avanza Auto.Global indexfond länge 

?
Nae, är sjukt konservativ nu för tiden, bara 3 fonder och inga aktier. LF global, LF tillväxt och NN Sverige. Snart är jag lika fundamentalistisk som du. ![]()