Jag gjorde växlingen i slutet av förra veckan. Är långsiktig ägare och ser inte annat än att jag tjänade 7-8 aktier på detta. Har gjort samma sak i andra bolag men inte tjänat alls lika bra de gångerna.
Uppfyller du nedan så är det rimligt att byta:
Du har inget behov av att rösta
Du äger aktierna långsiktigt
Courtaget äter inte upp vinsten
Det blir tillräckligt med pengar över för att det ska vara lönt jobbet
Sedan igår eftermiddag finns det just nu en spread på 1 krona där Investor B nu har gått och blivit dyrare än A. Jag gjorde själv idag strax efter börsöppning ett byte mellan aktierna. Viktigt dock att man ser över sin courtageclass beroende på storlek på innehav innan “trejd”.
Jag tänker att jag kommer byta tillbaka till Investor B i framtiden när Investor A igen blir dyrare. Har förstått det som att utdelningen i båda aktieslagen är samma, men att A-aktierna är mer röststarka. Dock gör det varken skillnad till eller från för oss vanliga småsparare.
Nu till mina funderingar.
Skulle vara kul om vi kunde hjälpas åt att lista andra aktier där samma “fenomen” kan förekomma under samma förutsättningar (båda aktieslagen hyggligt likvida, i princip bara rösträtt som kanske skiljer sig).
Någon som vet ifall det finns någon tjänst på nätet där man kan lägga en övervakning med villkor mellan aktier? Tänker t.ex. i det här fallet hade man velat ha en tjänst där man anger vilken aktie man äger (t.ex. Investor B) och vilken aktie man vill byta till (t.ex. Investor A) och minsta spread man vill ha (t.ex. 1 kr). Sedan när villkoren är uppfyllda får man en notifiering.