Tjena, jag äger en del Investor B aktier men funderar nu på hur jag ska göra då A aktien ör billigare. Vet ju att de generellt är högre likviditet och handel i B aktier men just i investors fall så är det inte så stor skillnad, iallafall om man läser vad diverse experter anser. Däremot är det inte jättestor skillnad på A och B kursmässigt då A liggernpå 208 och B på 210.
Så är det värt att sälja och återinvestera de i A istället?
Du får ju betala courtage både när du säljer B-aktierna och när du köper A-aktierna (eller vice versa) men om det ändå lönar sig så kan du säkert tjäna lite pengar på att byta aktie när sådana lägen uppstår, jag vet att jag har läst om andra som gjort det tidigare.
Har gjort ett par byten mellan A och B genom åren, så länge man äger aktien långsiktigt har min strategi varit att använda arbitraget till att öka antalet aktier. Hittills mycket lyckosamt. Som ovan skriver viktigt att ta hänsyn till courtaget så det är lönsamt dock, funderar också sedan igår på att göra en runda till över till A-aktien i de portföljer jag sitter med B.