Hej,
Jag är förvirrad om jag ska sälja mina SHB B till förmån för SHB A.
Verkar finnas delade meningar men hittils har (enl Grok) mina SHB B avkastat betydligt bättre.
Er syn?
Hej,
Jag är förvirrad om jag ska sälja mina SHB B till förmån för SHB A.
Verkar finnas delade meningar men hittils har (enl Grok) mina SHB B avkastat betydligt bättre.
Er syn?
Hade du investerat 100000 i både A & B för 12 månader sedan och sålt idag så hade du tjänat ca 37000 mer på B inklusive utdelningen.
Dock finns det inget som säger att skillnade mellan A och B kommer att vara lika stor i framtiden. tittar man på en femårsperiod så är det främst de senast 12 månaderna som skillnaden drar iväg.
Mest sannolikt kommer gapet att normaliseras igen, men är det B som kommer att gå ned eller A som kommer att gå upp?
Köp ————
A 962st @104 kr ~100000
B 752st @ 133 kr ~100000
Sälj ————
A 962st @124 kr ~119000
B 752st @ 212 kr ~159000
Utdelning ————
A ~14400 kr
B ~ 11300 kr
Vinst ————
A ~ 33600
B ~ 70700
Jag hade bytt.
Antingen får man fler A-aktier eller köper lika många som B och köper annat för mellanskillnaden
B-aktien utgör ungefär två procent av aktierna, A-aktien 98%. A-aktien är dessutom strikt värd något mer än B-aktien, eftersom den har 10 gånger större rösträtt. I praktiken spelar rösträtten ingen roll, så aktieslagen borde värderas lika.
Had jag ägt några B-aktier hade jag sålt dem. (Jag har bara A-aktier.)
Jag kommer ihåg vi runt 2008 eller så satt och diskuterade hur konstigt SHB A och B rörde sig. Ibland var den ena dyrare, ibland den andra.