Tidigare "investeringsguider"

Hej,

Tillbaka här efter några år. Med risk för att benämna det helt fel (och ett rörigt inlägg), för några år sedan när man var inne och läste om hinkprincipen så fanns där även så man kunde läsa exakt vilka fonder (även räntefonder) man skulle välja. Även den procentuella fördelningen. Finns det kvar? Har läst igenom det som står nu om att välja en global indexfond osv.

Ett sparande är via en KF som jag står på, ska kanske gå till barnen sen. Är investerat enligt något inlägg från Jan för några år sedan (det jag försökte förklara ovan). AMF räntefond lång, Spiltan räntefond Sverige, IKC avkastningsfond, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index A, Swedbank Robur Access Asien A, Spiltan Aktiefond investment bolag, PLUS småbolag Sverige index, Swedbank Robur access global A och Storebrand global all countries A sek. Är detta fortfarande klokt? Sparhorisont är 10 plus år.

Det andra sparandet är till min pension. Där har jag en del i Lysa och en del i bland annat Investor hos Avanza. Fick för mig att försöka bygga upp och tjäna på utdelning men jag vet inte riktigt om jag kommer att få till det.

Sen en fråga om Handelsbankens aktier. A och B skiljer sig konstigt mycket både i vad de kostar och deras ökning. Flest äger A, den kostar 90 kr mindre än B. Men B har ökat med 52% medans A endast ökat med 16%. Är det något jag inte förstår?

Vad gäller din första fråga så borde artikeln om de bästa fonderna 2025 vara till stor hjälp. Det finns även en diskussion för årets version av artikeln här

1 gillning

Finns 35 miljoner B aktier och nästan 2 miljarder A aktier. Ibland uppstår situationer där fonder måste köpa B aktier för att ha rätt andel i portföljen och om ingen vill sälja B aktier så kan priset gå upp.

Samt så finns det en del institut som inte får köpa A aktierna i Handelsbanken och då köper B.

En annan faktor är att det inte går att blanka B aktien, vilket innebär att ingen som försöker göra en vinst på skillnaden mellan aktierna.

Hade jag haft B, hade jag sålt alla och köpt A aktier. Hade fått många fler aktier med samma utdelning per aktie.

Finns inget speciellt med B aktien som gör att den borde vara dyrare, tvärtom, den borde egentligen vara billigare då den inte är lika röststark.

1 gillning