Handelsbanken A- och B-aktie

Behöver er hjälp om jag tänker helt fel.

Har under senaste året köpt B-aktier i Handelsbanken och blev väldigt nöjd när utdelningen trillade in.
I samma veva kikade jag på Handelsbanken A som skulle gett mig en bättre procentuell utdelning eftersom den har en högre direktavkastning.

Då slog mig tanken att jag skulle kunna byta till A-aktier. I år har B-aktien gått upp ca 37% och A-aktien knappt 16%. Utdelningen är densamma för båda aktierna, 7,5 kr/aktie, vilken ger B-aktien en direktavkastning på 3,68% och A-aktien 5,67 procent.
Jag får alltså fler aktier och därmed högre utdelning om jag säljer B-aktierna och köper A.

Eller är jag ute och cyklar?

A och B aktier kan vara lite knepigt. I Handelsbankens fall ska man alltid köpa A och inte B. Detta då A är aktien med där den huvudsakliga handeln sker i. Kollar du idag så har det omsatts 5,1 miljoner A aktier och 115 tusen B aktier. B aktien är alltså både dyrare, sämre direktavkastning och har lägre likviditet.

1 gillning

Ska man alltid det?

Känner att jag behöver ifrågasätta för att förstå.
Nu när B-aktien ökat mer i värde än A-aktien så känns det som att B-aktien var ett bra köp, för att sedan skifta till A-aktien innan utdelningen?
Är det en tankevurpa från min sida?

Senaste månaden har B stigit 20% och A knappt 15%.

Att köpa Handelsbanken B för 200kr när A kostar 130kr är som att köpa 20kr för 30kr i hopp om att någon ska betala 40 kr i framtiden. Så mitt råd ligger kvar. Köp endast A. Det finns ingen anledning att B ska kosta mer än A, mer än att marknaden på B aktien inte fungerar lika effektivt pga likviditeten i aktien är dålig.

2 gillningar