Varför skillnad i pris mellan SHB A och SHB B?

Hej,

Är det nån som vet varför det är så stor prisskillnad på Handelsbanken A och B aktier? A-aktien handlas för runt 130 och B-aktien för runt 180.
Är det bara B-aktien som får del av utdelningen?

Samma utdelning men olika rösträtt. B-aktien | Handelsbanken

1 gillning

TLDR; Folk är beredda att betala ett premium på 40% för att få en röstsvag aktie. Helt orimligt.

1 gillning

98% av av aktierna i Handelsbanken är A-aktierna.

SHB B ägs sannolikt nästan uteslutande av personer som inte vet att det är dumt att äga den eller som inte kan sälja den (för då skulle de inte äga den). Så något stort säljtryck kommer inte från ägarna.

Det är också mer eller mindre hopplöst att få tag på SHB B-aktier att blanka och jag vet ingen mäklare som tillåter blankning av den.

Så det är väldigt svårt för någon att dra nytta av felprissättningen och därigenom åtgärda den. Normalt skulle blankare flockas in långt innan differensen blev så stor, men i detta fall går det inte att göra en arbitrageffär.

När det inte finns möjlighet för rationella placerare att agera på båda sidor av handeln så blir inte prissättningen effektiv.

1 gillning

Utdelningen är lika stor i A som i B aktien.

De som bara vill äga SHB-aktien för att få utdelning köper den billiga A-aktien.

De som är intresserade av både Aktieutdelning + Prisutveckling i aktien köper B-aktien.

Om utdelningen är samma i A och B, ska man då köpa den aktie som stiger i värde eller den som står still?

5 % av min portfölj är SHB B. Jag har med vinsthemtagningar då och då de senaste 2 åren fått en vinst på över 40%!

Det är känt som det konstigaste på börsen.

Tillgång och efterfrågan styr priset.

Den aktie som stiger i värde, förutom utdelningen, efterfrågas mest på börsen för då får man både utdelning och prisutveckling.

1 gillning