Jans smygportfölj med investmentbolag

Gött! :grin: Då vill vi även få din ”smyg”-portfölj presenterad samt hur du kommit fram till den, blir en superintressant diskussion.

Den här? :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Oj, den hade lite fler innehav än min egen :rofl:

1 gillning

Har ytterligare ett par bolag på observationslistan som jag vill ha in, men just nu är pengarna slut… :rofl::man_facepalming:

Det är mest ett försök till “köp och håll för alltid”, lärdom utifrån att ha dummat mig och sålt Investor för tidigt för många år sedan enligt bilden nedan. Vad den dessutom inte visar är att Investor var min första aktie 1996 tillsammans med Bure. Men då var jag ung och dum. :man_facepalming:

Ombalanserar inte särskilt mycket faktiskt utan försöker låta vinnarna löpa. Än så länge lägger jag fortfarande till ytterligare bolag enligt listan:

Min tanke är att vid tillfälle försöka balansera på marknadsvärde. Men det får komma senare. Här är utvecklingen just nu:

3 gillningar

Berkshire Hathaway. Det glädjer mig att se.

Du har slagit index år efter år.
Du borde starta en fond med aktivförvaltning :wink:

En spontan observation är att det är för många aktier.
Det är svårt att följa många aktier och flera olika brancher.
Men man skall inte underskatta det trevliga att följa en aktie man köpt.
Framför allt är det bra att ha som benchmark.
Varför har du dem? Vad kan vara mer diversifierat än en global indexfond?

Att låta vinnarna löpa fungerar på så sätt att det är mest troligt att trenden fortsätter. 2 väldigt lika bolag kan ha mycket olik värdering. Endel personer odlar en kult omkring sig, som driver upp kursen. Elon Musk är ett exempel. Men de tillför också ofta något speciellt.

Men Narrativet (vilket jäkla mode-ord) kan ta slut. Ford, Ericsson, H&M. Alla 3 bolag är bara värda en bråkdel av vad de en gång var, man borde man sålt av för länge sedan om man hållt dem sedan 90 talet.

1 gillning

Sant. Där tänker jag att om man kör marknadsviktat så kommer det lösa sig själv. :thinking:

1 gillning

Ändå rekommenderar du globala indexfonder :rofl:

Handlar om att skilja tur (=direktägande i aktier) från skicklighet (=indexfonder).

1 gillning

Eller tvärtom, att framgång med direktägande i aktier kräver skicklighet medan framgång med indexfonder kräver tur.

3 gillningar

Eller högre risk/mer koncentrerad portfölj = högre avkastning i långa loppet vs. hela marknaden inkl. skräp som ingen förvaltare ens skulle ta i med tång :slightly_smiling_face:

Det finns i min mening en rationell anledning till varför man får högre avkastning med investmentbolagen, vilket inte går att jämföra med en förvaltare som sysslar med stock picking. Själv har du ju vid något tillfälle sagt att det är mer att jämföra med private equity och därmed ska ha högre förväntad avkastning.

Så om man tål att 1/7 av ens portfölj dyker 7% på en dag till synes helt utan anledning (Svolder igår), varför inte köra på det? :laughing:

2 gillningar

Hade varit roligt att läsa ett argument! Håller tummarna för att jag har fel och att du kan berätta varför!

Skulle vilja bidra med ett annat perspektiv också - huruvida enskilda aktier eller index är mer beroende på skill. För mig som väljer indexfonder i majoriteten av mitt sparande så är “skillen” i det här fallet självinsikt. Jag tittar på ett problem, förstå att sannolikhet att jag kommer kunna lösa det när andra lägger majoriteten av sin vakna tid på det och ändå misslyckas ibland, är väldigt låg. Varpå jag beslutar mig för en annan lösning. Dvs skillen i det är fallet blir problem-, behov- och förmågesanalys.

Så för att vara lite jobbig så tror jag än en gång att man behöver definiera vad man pratar om, vad är skill exakt i detta sammahang?

Väldigt spännande ämne!

1 gillning

Om vi plockar bort begreppen skill/skicklighet och istället ersätter det med riskpremie då?

1 gillning

Det kan vi absolut göra! Upplever det helt klart som tydligare!

Det du citerar dock handlar mer om argumentationsteknik i det här fallet. Kändes som att det blev lite “så här tycker jag” - “du har fel” ovan vilket jag upplevde inte bidrog så mycket.

1 gillning

Håller med! Har tyvärr inte kvar grafen eller kontot. Jag köpte HM för 200kr styck och Avanza Zero för runt 2012 för ungefär samma belopp. HM steg till 350kr men sen gick det utför HM och jag sålde HM för 235kr. Sen fortsatte resan söder ut för HM.

Detta gjorde att jag insåg att jag saknar skicklighet att förvalta och förutse marknaden och därför kör majoriteten av mina tillgångar i index. Det finns ju en självrensande funktion i indexfonder.

Tänk om man köpte Fingerprint B 2015 när aktien klev upp till 125kr. Köpte du Avanza Zero så hade den skuttat in på och sen gjort uttåg när den dök.

1 gillning