För mig varierar det. Investor utgör däremot basen i mitt sparande. Varför? För att det är en fantastisk aktie som kontinuerligt slår min övriga del i portföljen.
I år bestämde jag mig för att sluta månadsspara (utöver barnportföljen). Det kommer nästintill in en årslön i utdelning från mina bolag under första kvartalet och jag tänker att det räcker. På bolagssidan brukar jag sätta undan till utdelning och preliminärskatt först och därefter månadsspara.
Det varierar. Mest för att kunna hålla ned courtage-kostnaderna. Min portfölj består dessutom av andra aktier med. Inte enbart investmentbolag.
Absolut. Linc är ett bolag jag gärna skulle haft i min portfölj men jag tycker substanspremien har varit helt tokigt sedan de noterades. Har istället tagit in några av de underliggande bolagen. Medcap är upp ytterligare 40% i år exempelvis och har varit ett riktigt lyckat köp. Industrivärden, Latour, Byggmästare Anders J Ahlström och VNV Global är aktier som finns i portföljerna men som jag inte ökat i på länge av olika skäl.
Det här är väldigt viktigt för mig. Svolder är då och då mitt näststörsta innehav men substansen fluktuerar hej vilt. När substanspremien blir för hög är risken hög. Då hoppar jag hellre ur och parkerar kapitalet i annat. I Svolders fall kan man överväga att parkera det i ett axplock av deras underliggande bolag då hela portföljen består av noterade bolag.
Substansrabatt/premie är viktigt men det är inte den enda parametern. Man får även kika på vilka bolag som man finner i portföljerna och vilket förtroende ledningen inger.
Arbitragehandel i Investor har kommit att bli en viktig strategi för mig då jag ligger väldigt tung i aktien. Har skrivit en del om det i den här tråden.