Långsiktigt sparande i investmentbolag - vad är en bra modell?

Att investmentbolag är både bra och populära att spara i har varit uppe i både forumet och podden. Jan menade också att om han skulle välja något annat än global indexfond så skulle investmentbolag komma på andra plats.

Jag funderar nu på hur ni som har investmentbolag som hel- eller del-inriktning i sparandet tänker mer löpande när det gäller dessa aktieköp. Jag utgår nu från att ni köper aktier, inte Spiltan-fonden eller något liknande.

1. Vilka investmentbolag sparar ni normalt i och varför just dessa?
  2. Månadssparar ni i investmentbolagen eller har ni någon annan periodicitet för era aktieköp?
  3. Köper ni normalt samma investmentbolag varje månad eller varierar det?
  4. Har ni några investmentbolag som ni “sparar i ibland”, alltså som inte kvalar in i elitserien men som kanske kan vara bra om substansrabatten är ovanligt hög i dem (eller ovanligt låg i de andra)?
  5. Hur mycket tittar ni på substansrabatten alt. substanspremien när ni köper aktier?
  6. Räknar ni något på investmentbolagen eller går ni bara på känsla/“förtroende”?

Det här var några förslag på frågor men om ni har någon annan strategisk modell eller liknande så vore det intressant att höra mer om den.

6 gillningar

För mig varierar det. Investor utgör däremot basen i mitt sparande. Varför? För att det är en fantastisk aktie som kontinuerligt slår min övriga del i portföljen.

I år bestämde jag mig för att sluta månadsspara (utöver barnportföljen). Det kommer nästintill in en årslön i utdelning från mina bolag under första kvartalet och jag tänker att det räcker. På bolagssidan brukar jag sätta undan till utdelning och preliminärskatt först och därefter månadsspara.

Det varierar. Mest för att kunna hålla ned courtage-kostnaderna. Min portfölj består dessutom av andra aktier med. Inte enbart investmentbolag.

Absolut. Linc är ett bolag jag gärna skulle haft i min portfölj men jag tycker substanspremien har varit helt tokigt sedan de noterades. Har istället tagit in några av de underliggande bolagen. Medcap är upp ytterligare 40% i år exempelvis och har varit ett riktigt lyckat köp. Industrivärden, Latour, Byggmästare Anders J Ahlström och VNV Global är aktier som finns i portföljerna men som jag inte ökat i på länge av olika skäl.

Det här är väldigt viktigt för mig. Svolder är då och då mitt näststörsta innehav men substansen fluktuerar hej vilt. När substanspremien blir för hög är risken hög. Då hoppar jag hellre ur och parkerar kapitalet i annat. I Svolders fall kan man överväga att parkera det i ett axplock av deras underliggande bolag då hela portföljen består av noterade bolag.

Substansrabatt/premie är viktigt men det är inte den enda parametern. Man får även kika på vilka bolag som man finner i portföljerna och vilket förtroende ledningen inger.

Arbitragehandel i Investor har kommit att bli en viktig strategi för mig då jag ligger väldigt tung i aktien. Har skrivit en del om det i den här tråden.

3 gillningar

Instämmer i punkten om arbitragehandel i Investor. Har gjort det några gånger. Det är faktiskt en av de få saker som jag gjort på börsen som känts någorlunda stabil. Jag menar nu att jag haft full koll på processen och att allt gått ungefär som jag tänkt mig. Några riktigt stora belopp har det inte handlat om så långt dock.

Investor, Industrivärden, Lundbergs, Kinnevik, Bure, Svolder, Latour likaviktat. Tyckte det blev en bra mix av innehav. Likaviktat eftersom jag inte har någon kristallkula, dock tar jag hänsyn till att Lundberg består av ~20% Industrivärden.

Fyller på de som är underviktade för tillfället när det finns likvider.

Inte alls. Det varierar över tid och är omöjligt att förutse. Om du ombalanserar med jämna mellanrum skalar du ner innehaven som får hög premie naturligt.

Mycket att jag tror på konceptet. Så blir mycket att man tar rygg. Men vem vill inte ta rygg på Wallenberg, Stenbeck, Douglas liksom?

1 gillning

Fyller också på när det ges tillfälle efter ungefärliga vikter efter Sixs index (sixrxfiif).

Inget månadssparande, mer sånt som blir över eller när marknaden bestraffar en av dessa lite väl hårt eller när rabatten är “bra” enligt IBIndex.

Investor, Lundbergs, Kinnevik, Latour, Industrivärden. Ombalancerar inte vha sälj, utan fyller på efter en mall i Excel.

Intressant ämne att ta upp också. Jag lade upp ett ämne för ett tag sedan eftersom jag inte kunde hitta Sixs index nånstans (jag tog vikterna från artikeln som Jan lade upp för länge sedan till min excelmall).

Jag har aktier i Investor och ska köpa industrivärlden och Latour tänker jag. Min utdelning kommer bli så liten typ 300 kanske, är det värt att ha aktie när utdelningen blir så liten?

Hur tänker ni kring utdelning? Jag skulle kunna sätta 50;000 i varje för att höja utdelningen men det känns spontant lite riskfyllt kanske?

PS: jag har sparande i Lyss och majoriteten i indexfonder på Avanza. Mina aktier är endast 8% ungefär

Jag skulle säga: det beror lite på. Men jag har inte mer än kanske 10% av mina totala investeringar i investmentbolag (borträknad de som redan ingår i sverigeindex mfl).

Skulle också säga att inte ha dem för utdelningen skull utan för att dem som du väljer vill du verkligen ha för att de är bra bolag. Lite som @Guldfeber är inne på ovan :wink:

Den stora fällan skulle vara ifall du som du skriver t:ex köper dessa 4 för 200 000 och sen paniksäljer ifall en eller alla av dem faller 50% eller mer.

3 gillningar

Ja, du har så rätt. Det är så svårt tycker jag

2 gillningar

Bäst att ha spridd risk i breda indexbolag med låg avgift såklart. Investmentbolag innebär att man tar en betydligt högre risk :wink:

1 gillning

Jag har både Investor och Kinnevik, köper inte så mycket längre utan de får ticka på. Återinvesterar utdelningen. Investor har jag väl haft i 10 år, Kinnevik i kanske 5. Horisonten är minst 10 år till…

1 gillning

Ber om ursäkt om min fråga är dum.

Om jag förstår rätt säger RT säger att 70% av ens innehav ska vara global indexfonder.

Om jag varje år återinvesterar mina aktier i tex Investor och Latour då öler jag ju den svenska delen och tillslut så är den för stor och överviktat mot Sverige. Förstår ni vad jag menar?

Avanza nu har jag 56% USA och 16% Sverige

1 gillning

Då ombalanserar / rebalanserar man portföljen så att man har den målvikt man bestämde sig för från början.

Hur ofta man ska göra detta är en hel vetenskap, men jag har nog inte sett någon som rekommenderat att göra det mer sällan än en gång om året. De flesta som bryr sig om sina portföljer gör det förmodligen oftare.

En variant av ombalansering är att man köper mer av det som man har för lite av när man nyinvesterar, och då kanske man helt slipper att sälja något.

2 gillningar

Tack!

Vad tror ni är bäst?

1 att ha jämt fördelat på Investor, Latour, Industrivärden och Spiltan Aktiefond

2: H allt på Spiltan Aktiefond

3: Bara ha Aktierna inte fonderna

2 gillningar

Följer tråden för ytterligare lärdomar :slight_smile:

1 gillning

Det här är en smakfråga och handlar iallafall delvis om hur aktiv du vill vara.

1 gillning

Att ha allt i spiltan är enklare och billigare sett till att du slipper courtage när du köper/säljer. Det är dock personligt vad man vill göra. Vill du spara i aktier, som investor m.m ska du givetvis göra det!

2 gillningar

Tack för ditt svar! :slight_smile:

Jag tycker ju att det är lite kul att se rapporterna, och nyheterna på Avanzas forum placera tex :slight_smile:

Tack för din kommentar! :slight_smile:

Ja precis, jag ska fundera lite men jag tycker som jag skrev ovan att det är roligt med rappporterna, nyheterna och utdelningar. Min tanke är nu att dela upp mitt innehav från spiltan så att jag har jämft fördelat på de tre aktierna och spiltan :slight_smile:

Här är min lekportölj för investmentbolag :slight_smile:

Varför just dessa? Kombination av ibindex och innehaven i Spiltan och Kvartils investmentbolagsfonder. Har krav på att de bör vara small cap, helst mid cap för att sortera bort för små bolag + de som aldrig kommer bli något av (undantag Spiltan-aktien).

Jag har gjort följande grundvikter:
Investor = 18%
Övriga = 39% (3% vardera * 13 st)
Industrivärden, Kinnevik, Lundberg och latour = viktar efter börsvärde på återstående andel, dvs. 100-18-39 = 43%

Tidigare körde jag Investor = 18% och resten likaviktat. Men 2021/2022 års-nedgången gav mig insikt att jag inte var bekväm med min modell/likaviktad portfölj när jag “tvingades” öka i exempelvis VNV Global när den var i fritt fall (-80% på 6 månader).
Exemplet här:

Hade det däremot varit exempelvis Investor som gick ner -80% på kort tid hade jag varit bekväm med att öka där.

Jag lekte också med tanken att exempelvis aktiekursen för VNV Global skulle bli 1kr jan 2024. Det skulle innebära att jag bara köper och köper något som går ner mer och mer, finns liksom inget stopp. Om den sedan skulle gå -90% från 1kr → 0,1kr så skulle jag öka med stora summor igen.

Jag gjorde därför om min portfölj så att den tar lite hänsyn till börsvärde!

Hur tänker jag?
Investor = big boy, vill egentligen ha ännu mer vikt, men trots diversifierad portfölj osv. ser jag det som ett bolag med bolagsrisk därefter!

Alla 3% = Mindre bolag (börsvärde), FOMO och index-tänk. Jag vill ha många och 3% är tillräckligt lite för att inget enskilt innehav kan “förstöra” utvecklingen för portföljen.

1. Månadsspar
  2. Varierar enligt modell
  3. Nja, däremot köpte jag exempelvis Hexagon i veckan. Jag hade INTE gjort det om inte Spiltans fond hade innehavet + det är Melker Schörlings största innehav (så trist att det investmentbolaget avnoterades :frowning: )
  1. Min modell är inspirerad av ibindex, dvs. mina egna grundvikter +/- beräknad premie/rabatt därifrån. Däremot har jag även tagit hänsyn till känt innehav, dvs. noterat/kassa. Om exempelvis beräknad substansrabatt är 20% för bolag A, men andel noterat är 50%, så ger jag den “justerad rabatt” = 10%.
    Jag kikar även på momentum (standard RSI 14 på dagsnivå), trend för aktiekurs och substansvärde, förändring substansrabatt, och relativ historisk värdering (idag jmf. 3 år) m.m.

Skulle kunna skriva flera sidor om detta och de olika strategier jag haft :smiley: Jag har hållt på med investmentbolag sedan 2012 till och från (har behövt sälja portföljen vid två tillfällen pga. bostadsköp), men denna rör jag inte iaf!

Om jag över längre tid inte slår PLUS Allabolag Sverige så kommer jag eventuellt lägga ner denna portfölj. Går det +/- eller något minus fortsätter jag eftersom jag ser det som en hobby och tycker det är kul :smiley: Likaså är min modell beroende av att Ibindex rullar på :slight_smile:

Allt gott!

/Viktor

4 gillningar

Funderar på ifall det är någon mening att ha EQT eftersom jag redan har Investor - åsikter?

2 gillningar