Jag håller på att lära mig och försöka förstå aktier, kurser, substansvärden, premier och rabatter.Och jag hoppas att någon kan förklara enkelt för en nybörjare som mig
Exempel. På avanza har jag köpt 1 aktie i Investor 212,73 kr. Nu är kursen 210,55 kronor
Om jag har förstått rätt behöver aktien gå över mitt inköpsspris på 212,73 och om jag då säljer så har jag gått med vinst på aktien. Skulle jag sälja aktien nu när kursen är 210,55 har jag istället gått minus och förlorat (lite) pengar på aktien. Har jag förstått detta rätt?
Jag kollar på hemsidan Ibindex och försöker förstå men jag tycker att det är lite svårt. Om vi kollar på investor
vad betyder den här bilden? Jag gissar att de gröna siffrorna är att det bra att aktien köps billigare alltså vad jag skulle kalla rabatt. Medan om siffrorna hade varit röda och det hade stått “premium” istället så hade aktien varit dyrare och varit motsatsen till rabatt, har jag förstått detta rätt?
Lite kaka på kaka. Samma princip med exempelvis Indutrade och Lundbergföretagen. Smaksak om du väljer att se dem som separata innehav eller beräknar dina indirekta innehav och redan känner att du har dem.
Om ditt försäljningspris är större än inköpspriset för aktien är det vinst och vice versa (förlust).
Läs på allmänt om aktier först innan du grottar ner dig i substansrabatt kanske? Fina oändligt med info på internet.
Den första bilden är trenden för Investor, dvs. utvecklingen för perioder mellan 30dagar och 5år för
aktiepriset (aktien Investor, den du själv köpt)
substansvärdet (dvs. utvecklingen för Investors underliggande innehav)
På medel/längre sikt kommer aktiekursen följa substansvärdets utveckling. Men på kort sikt kan denna fluktuera en del av diverse anledningar.
Den sista bilden du länkar är
substansrabatt (enligt investors senaste rapport)
beräknad substansrabatt (ibindex räknar utvecklingen för de noterade underliggande innehaven åt dig, men använder rapporterat substansvärde för onoterade)
Beräknat substansvärde är alltid “mer korrekt” en given dag och ju högre andel noterat innehav ett investmentbolag har desto mer spot on är den. Kika exempelvis på prisgrafen för svolder/Industrivärden (hög andel noterat) och jämför med VEF (inget noterat) så ser du hur beräknat och rapporterat substansvärde diffar mellan varandra.
På tal om att spara bara vid rabatt eller månadsspara såg jag denna (något gamla) Nordnet artikel.
Intressant att det generellt visat sig att vara mest fördelaktigt att enkelt månadsspara istället för endast när det ges rabatt… Måste vara Time in the market som ändå slår Timing the Market än en gång
Problemet med den jämförelsen är att hans alternativ var att lägga sig likvid. Det går ju att parkera kapitalet i annat under tiden.
När aktien värderas till premie, så säljs hela innehavet av och portföljen ligger med cash.
Skulle exempelvis Industrivärden handlas till 20% premie (som Linc gör) skulle man alltså kunna sälja av innehavet och kopiera hela deras portfölj och äga den till 0% premie istället. I Bures fall utgör endast två bolag en majoritet av deras substansvärde och Spiltan består till hälften av ett enda bolag.
Alternativt kan man parkera det i en likvärdig indexfond. Exempelvis en småbolagsfond istället för Svolder till hög premie.
Det har du rätt i, Robert. Absolut förmånligt att antigen ligga kvar i globalindex eller köpa underliggande innehav. Blir dock lite meckigt att köpa underliggande som i t:ex Linc (min mening). Då skulle jag hellre göra som jag redan gör-dvs ligga kvar i de investmentbolag som handlas till premie som man redan har och öka på de som handlas till Rabatt. Ger ju dock en tilt som man bör reglera i som t:ex @Viktor_Eriksson föreslog
Sen är en annan aspekt att rabatt/premie kan dra ut på tiden i månader eller år så om det är enda kriterian så blir det ju att man kanske aldrig kan handla ett visst bolag då det konstant handlas med premie…
Nån mer än mig som börjar tycka IB värderingarna äntligen börjar se rätt aptitliga ut igen? Inte riktigt nere på 2018 rabatter men helt ok. Ping @Robert_G@Andre_Granstrom