Investor aktien vs Indexfond?

Vad tror forumet om att köpa Investor aktien istället för en bred billig Svensk indexfond?

1 gillning

Hej
Kan du sätta det i perspektiv med resten av ditt sparande?

Vad mer har du och hur stor andel vill du köpa Investor för?

1 gillning

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag har mer Investor än svensk index, dock är det nog inte optimalt egentligen.

100.000 kr sparas på 5 år cirka.
Tittar man historiskt så har ju Investor gått bättre än de flesta indexfoder på 3, 5 och 10 år sikt dock i år ligger Investor något efter.
Är såklart svårare att månadsspara i Investor plus att man ju själv får återinvestera avkastning.

Om pengarna behövs om fem år bör du fundera på att dra ner på risk och volatilitet.
Börja köpa en enskild aktie känns som tvärtom.
Vi vet inte hur börsen går kommande fem år, samt hur just Sverige respektive Investor går.

1 gillning

Investor har haft ungefär samma utveckling som en USA fond, men med högre risk.
Då räknar jag inte in utdelningarna som väl gör utvecklingen till lite högre istället för lite lägre.
Vad gäller risk: Kinnevik var en ganska stabil utdelande investmentbolagsaktie ända tills de inte längre var det. Dåliga ägarbeslut kan drabba även investor. Se vad de gjort med Elektrolux och Husqvarna strax efter.

2 gillningar

Utdelning istället för avgift, fungerar för mig

1 gillning

Det är alltid en högre risk att välja ett investmentbolag än ett index. Det finns två investmentbolag som har överpresterat index: Investor har slagit det svenska indexet, och BRK har slagit S&P 500. Om du accepterar risken, kör på de!

Ja kanske är en bra lösning, då får man ju lite av varje.

Tack för ditt svar, jag du har nog rätt historisk avkastning är ju ingen garanti för framtida avkastning och visst även om Investor har slagit index i snart 14 år så kan det ju snabbt ändra sig.

Tack för ditt svar, Investor är ju lite som en fond där flera bolag ingår så lite mindre risk än att bara köpa exempelvis Volvo B.
De har också ett innehav på amerikanska börsen.
Du kan se innehaven här

Lockande att de slagit index de senaste 14 åren men tyvärr ingen garanti att de gör detta framöver såklart.

De hade också 14 år när de blev slagna av index

5 gillningar

Du behöver inte beskriva Investor för mig.
Jag har Investor, men även Sverige Indexfonder.
Jag har inte valt den ena eller den andra, utan båda. Dock är det en liten andel sett till totala portföljen.

Köpa Investor för en kortare period är en spekulation, men som du skriver en mindre risk än endast köpa Volvo.

1 gillning

Man får ju redan 9% Investor om man köper Avanza Zero – det borde väl räcka fint?

2 gillningar

Vilken avgift har Avanza Zero? De återinvesterar utdelningar

Du får utdelning i en fond också på de underliggande innehaven, de återinvesteras eller delas ut beroende på fondtyp. Även investmentbolag har en förvaltningskostnad även om den inte syns så tydligt.