Nackdelar med Investor?

Lite ”för sent” i livet så har jag börjat spara lite mer dedikerat. Har gjort mina nybörjarnitar och tänkte nu försöka göra en trygg o vuxen strategi.

Enligt ”alla” så är ju indexfonder en trevlig lösning, så det kör jag på för framtida sparande tänker jag. Men det finns en tanke som gnager lite i mig. Verkar det inte som om Investor är en minst lika trygg investering som index? Fast med bättre avkastning?

Så frågeställningen är väl ”varför ska man välja indexfonder istället för Investor?” Hur resonerar ni? För- och nackdelar?

Tack

Hur kommer du fram till det?

1 gillning

Investor saknar några sektorer helt och hållet. Mjukvara, energi, fastigheter, media?

Fördelar generellt för Investmentbolaget är att substansrabatt och en inbyggd hävstång väger upp för förvaltningskostnaden. En gammal tumregel är att 0,2% i förvaltningskostnad ska ge 20% substansrabatt och 2% förvaltningskostnad ger 40%substansrabatt.

1 gillning

Ingen djupare analys, därav jag frågar här.

Men jag bygger mitt antagande på historisk avkastning och utvecklingskurva, men jag kan absolut vara fel ute. :grinning:

1 gillning

Jag har faktiskt en hel del Investor.

Men. Svaret är ju naturligtvis att ett enda företag alltid innebär mer risk än billiga fonder. Investor har överpresterat rätt länge nu, på senare år kan vi absolut se att de flesta av deras stora innehav har gjort bättre ifrån sig än de närmaste konkurrenterna. Det är märkligt och fantastiskt att det har varit så, men det finns ingenting som säger att det kommer fortsätta vara så. Tro på Investor framöver betyder att man tror på att deras rätt ovanliga sätt att ta fram förvaltare inom familjen Wallenberg, men genom en form av urvalsprocess som sköts av familjen och deras närstående.

Personligen tycker jag mig se indicier på att den metoden ofta kan ge oväntat bra resultat under lång tid. Den närmaste motsvarigheten är väl familjen Ochs-Sulzberger som i 130 år har styrt New York Times. Men det finns ju inget självklart i att det alltid kommer fungera.

1 gillning

Gillar historiken och börjar man öppna motorhuven så ser man att Investor är diversifierat i alla branscher även i tech via EQT och just för att halva Sveriges BNP kommer från Investors bolag så blir det ändå ganska spretigt även om du köper Avanza Zero.

Likadant med en globalfond som är väldigt tungt i amerikanska bolag.

1 gillning