Vad tror ni, jag har precis köpt aktier i Lundbergs (valde Lundbergs då de även har andelar i Industrivärden och att risken blir mindre då med flera bolag totalt jämfört med att “bara” äga Industrivärden).
Tror ni att Lundbergs kommer vara bra även långsiktigt, jag tänker med tanke på diskussion om bostadsmarknaden kommer fallla och att med corona arbetar fler hemifrån man behöver inte hyra lokaler på samma sätt och så… Jag är nybörjare inom aktier så ber om ursäkt ifall mina frågor eller tankar är dumma.
Hur skulle ni göra, behålla Lundbergs eller byta till Industrivärden?
Jag har nyligen köpt aktier 50/50 Investor och Lundsberg för ungefär 6 000 kronor för att jag tycker att det är lite roligt och hoppas på ökat värde och avkastning med tiden
De här stora investmentbolagen är bra och stabila. Ska man ha aktier “i byrålådan” är det ett bra alternativ. Jag menar då att du köper aktierna idag och låter dem ligga på kontot fram till pensionering eller någonting liknande. Om man vill hålla på och köpa och sälja aktier och “leka” mer aktivt så finns det andra “roligare” bolag. Jag menar då att de inte är breda utan verkar inom specifika branscher. Om man nu tror sig vara smart och kunna bedöma utvecklingen framåt så är det ju bättre med aktier som är volatila. De kommer ju ibland att vara väldigt billiga och vid andra tidpunkter kosta massor. Den här beskrivningen är medvetet förenklad men om vi bortser från rena förhoppningsbolag är det ändå inte helt fel. Många som vill “leka” tenderar å andra sidan att specifika satsa på väldigt udda och små bolag och mest förlora pengar.