Vad tror ni, jag har precis köpt aktier i Lundbergs (valde Lundbergs då de även har andelar i Industrivärden och att risken blir mindre då med flera bolag totalt jämfört med att “bara” äga Industrivärden).
Tror ni att Lundbergs kommer vara bra även långsiktigt, jag tänker med tanke på diskussion om bostadsmarknaden kommer fallla och att med corona arbetar fler hemifrån man behöver inte hyra lokaler på samma sätt och så… Jag är nybörjare inom aktier så ber om ursäkt ifall mina frågor eller tankar är dumma.
Hur skulle ni göra, behålla Lundbergs eller byta till Industrivärden?
Jag har nyligen köpt aktier 50/50 Investor och Lundsberg för ungefär 6 000 kronor för att jag tycker att det är lite roligt och hoppas på ökat värde och avkastning med tiden
De här stora investmentbolagen är bra och stabila. Ska man ha aktier “i byrålådan” är det ett bra alternativ. Jag menar då att du köper aktierna idag och låter dem ligga på kontot fram till pensionering eller någonting liknande. Om man vill hålla på och köpa och sälja aktier och “leka” mer aktivt så finns det andra “roligare” bolag. Jag menar då att de inte är breda utan verkar inom specifika branscher. Om man nu tror sig vara smart och kunna bedöma utvecklingen framåt så är det ju bättre med aktier som är volatila. De kommer ju ibland att vara väldigt billiga och vid andra tidpunkter kosta massor. Den här beskrivningen är medvetet förenklad men om vi bortser från rena förhoppningsbolag är det ändå inte helt fel. Många som vill “leka” tenderar å andra sidan att specifika satsa på väldigt udda och små bolag och mest förlora pengar.
Gällande själva frågan så går det att skilja mellan stabila kvalitetsaktier och mer spekulativa investeringar. Om det sedan gäller att stabil kvalitetsaktie 1 är bättre än stabil kvalitetsaktie 2 så är det normalt mer inte möjligt att enkelt säga. Man kan ju tro att ett visst bolag är extra bra eller ha särskilda kunskaper av något slag men annars är ju alla kända fakta inprisade i aktiekursen. Sedan finns det förstås fluktuationer på mer dalig basis som gör att just idag är Lundbergs något billigare än Industrivärden. Man kanske kan få 5% mer pang för pengarna hos Lundbergs och det är ju inte alls fel. Det är dock sådant som förändras hela tiden och imorgon är det tvärtom. Att skriva i det här forumet att du borde köpa bolag A blir därför felaktigt. Den informationen är alldeles för kortlivad för att vara relevant.
Tack snälla för din enkla förklaring och ditt svar.
Ja precis, det är så jag tänker mitt sparande att jag sparar i mina indexfonder, plus ett ISK på lysa med fördelningen 70% aktier 30% räntefonder medan jag har små summor i Investor och Lundbergs så jag behåller i byrålådan typ till pension då eller om jag i framtiden kan behöva något engångsbelopp
Marknaden (som vi kan anta vet minst lika mycket som den samlade hjärntrusten här på RT) har precis kommit fram till att framtidsutsikterna för Lundbergs är sådana att man i nuläget bör betala 431 kronor för få ta del av 1/238000000 andelar av företagets framtida vinster.
Med andra ord, ingen vet, men vi vet vad som är den genomsnittliga åsikten som det formas en konsensus kring, just nu.
Det han menar är att L E Lundbergföretagen AB består av 248 000 000 B Aktier, varav en aktie kostar ca 431kr i dagsläget. Det är den samlade marknaden som sätter priset på aktien just i detta nu och det enda med säkerhet vi kan veta. Och priset på aktien reflekterar marknadens tro på hur mycket bolagets framtida vinster/substansvärdesutveckling kan komma att bli.
Tänk på att om du köper väldigt små poster (typ en aktie) så måste aktien prestera väldigt bra för att vinna över courtaget som kan vara samma för många fler aktier som 1 aktie.
Vad @Pannkaka menar är att om du av misstag råkar ha en courtagenivå som t.ex är på min 39kr per affär (Small på Avanza), så blir det extremt dyrt att köpa ett fåtal aktier. På Avanza måste du alltså ha Start eller Mini för att det inte ska bli tokdyrt med små inköp.