Hej Forumet, behöver er hjälp att förstå lite även om frågorna kan vara dumma.
Jag har precis köpt mina först aktier. Jag köpte först enskilda aktier (SSAB, Stora Enso, Astra Zeneca, Investor och Avanza bank holding) efter att få råd här på forumet har jag sålt av dem enskilda aktierna med undantag för Investor och har nu 50/50 Investor och Lundbergs (ungefär 2 500 kronor).
Jag är nybörjare inom aktier. För ungefär ett år sedan hittade jag Rikatillsammans och jag har investerat i ett ISK konto. nu månadssparar jag inte pga arbetslöshet men annars är det
Länsförsäkringar global index (70% månadsspar)
Länsförsäkringar-tillväxtmrkd indxnära A (10% månadsspar)
Handelsbanken -GI småbolag Ind Cri A (10% månadsspar)
Plus-Allabolag Sverige Indexfond (10% månadsspar)
Lysa inget månadspar (funderar på att börja med det)
På Avanza står det att mitt aktie innehav är 0,37% (2 500 kronor) och mina fonder 99,63%. Jag gillar tanken på mina aktier i investor och lundbergs och typ aldrig sälja dem utan ha som komplement till mina indexfonder.
Vid vilken andel kommer mitt aktieinnehåll att vara för stort och påverka mitt innehåll totalt sett negativt? Jag vill inte ha för mycket aktier eftersom aktier är riskfyllt. Jag kommer sälja av 50% av mitt innehav för att köpa en bostad säg 1-2 år. Säg att jag köper aktier för totalt 10: 000 kronor hur mycket påverkar det då mitt totala konto?
Jag har även samma summa på Avanza, på ett Lysa konto, vilket skulle ni sälja av ifrån, Avanza eller Lysa? Jag vill sälja av den som går sämst. och jag kollade på youtube där hans investering hade gått upp 20% upp på Lysa men “endast” 10% på Avanza, är det smartare att sälja av på Avanza då för att Lysa har bättre avkastning generellt? (har nu 70% aktier och 30% räntefonder)
Ni som både har indexfonder och aktier, ungefär hur stort belopp har ni i aktierna jämfört med indexfonderna
Hur stor andel är rimlig att ha i aktier och ungefär hur många 1000?
Stort tack