Nybörjare - hur stor andel aktier är rimligt med tanke på risk

Hej Forumet, behöver er hjälp att förstå lite även om frågorna kan vara dumma.

Jag har precis köpt mina först aktier. Jag köpte först enskilda aktier (SSAB, Stora Enso, Astra Zeneca, Investor och Avanza bank holding) efter att få råd här på forumet har jag sålt av dem enskilda aktierna med undantag för Investor och har nu 50/50 Investor och Lundbergs (ungefär 2 500 kronor).

Jag är nybörjare inom aktier. För ungefär ett år sedan hittade jag Rikatillsammans och jag har investerat i ett ISK konto. nu månadssparar jag inte pga arbetslöshet men annars är det

Länsförsäkringar global index (70% månadsspar)

Länsförsäkringar-tillväxtmrkd indxnära A (10% månadsspar)

Handelsbanken -GI småbolag Ind Cri A (10% månadsspar)

Plus-Allabolag Sverige Indexfond (10% månadsspar)

Lysa inget månadspar (funderar på att börja med det)

Avanza står det att mitt aktie innehav är 0,37% (2 500 kronor) och mina fonder 99,63%. Jag gillar tanken på mina aktier i investor och lundbergs och typ aldrig sälja dem utan ha som komplement till mina indexfonder.

Vid vilken andel kommer mitt aktieinnehåll att vara för stort och påverka mitt innehåll totalt sett negativt? Jag vill inte ha för mycket aktier eftersom aktier är riskfyllt. Jag kommer sälja av 50% av mitt innehav för att köpa en bostad säg 1-2 år. Säg att jag köper aktier för totalt 10: 000 kronor hur mycket påverkar det då mitt totala konto?

Jag har även samma summa på Avanza, på ett Lysa konto, vilket skulle ni sälja av ifrån, Avanza eller Lysa? Jag vill sälja av den som går sämst. och jag kollade på youtube där hans investering hade gått upp 20% upp på Lysa men “endast” 10% på Avanza, är det smartare att sälja av på Avanza då för att Lysa har bättre avkastning generellt? (har nu 70% aktier och 30% räntefonder)

Ni som både har indexfonder och aktier, ungefär hur stort belopp har ni i aktierna jämfört med indexfonderna

Hur stor andel är rimlig att ha i aktier och ungefär hur många 1000?

Stort tack :slight_smile:

Din fråga är lite oklar. På Avanza har du alltså 99.63% i aktiefonder ch 0.37% i individuella aktier, dvs du är 100% exponerad mot aktiemarknaden redan nu där. Att inneha enskilda aktier innebär bara att din riskspridning är sämre, det är inte fundamental mycket mer riskabelt egentligen så länge som du har en spridning på säg 10-20 stabila företag. Aktiefonder är inget annat än aktier.

Om du ska använda 50% av ditt innehav om 1-2 år så ska du redan nu sätta av 50% av ditt kapital på sparkonto alternativt väldigt konservativt räntefond. Återstoden investerar du sedan på aktiemarknaden (dvs i aktiefonder, och indivuella aktier om det lockar av någon anledning)

Räkna antal aktier är helt irrelvant då priset på en enskild aktie påverkar hur många man får för en viss summa pengar, och det priset har inget med aktiens värde att göra. Huruvida jag delar upp mitt miljonföretag i 1 miljon aktier och säljer varje för 1kr, eller 1000 aktier för 1000kr är ointressant.

Om jag förstår dig rätt så har du 70000 på Avanza och 70000 på Lysa 70/30. Eftersom du ska placera 50% riskfritt så skulle jag bara dumpa räntedelen på Lysa, plocka ut totalt 70k jämt över alla aktiefonder över till sparkontot, Om leklust finns kvar för aktier skulle jag kanske allokera 7-10k för att köpa några aktier i klassiska företag mest för att lära mig.

3 gillningar

Edit: Jag har INGEN aning vad frågan är.

Det vet ingen, kanske går dina enskilda aktier bättre än fonderna, kanske går de sämre.

Youtube?! Vad har youtube med detta att göra?!

Jag har 50/50 ungefär. Vore jag smart skulle jag ha 100% fonder men tycker det är för kul med enskilda aktier. Det är en hobby som får kosta helt enkelt. (Hur mycket har jag inte räknat på då jag nu kan fortsätta tro att det varit lönsamt för mig!)

1 gillning

Förstår att frågan är lite oklar och det är ju också för att jag inte riktigt förstår aktier och så…

Det jag försöker fråga och förstå är om att om jag till exempel köper aktier för 10:000 kronor i lundbergs jämfört med säg indexfonden länsförsäkringar global indexnära så riskerar de pengarna att gå sämre och påverkar mitt totala innehav på kontot mer negativt som aktier i tex lundbergs än i länsförsäkringar.

Är det alltså bäst att investera framtida pengar i indexfonder och låta mina aktier i investor och lundbergs (2 500) vara och växa av sig självt? :slight_smile:

Tack för svaret och hjälpen

Det kan gå både bättre och sämre, beroende på om Lundbergs går bättre eller sämre än genomsnittet av alla världens företag.

Du väljer mellan att lägga alla pengar i ett företag (och således följa dess utveckling totalt) eller lite pengar i en massa företag (och således följa den genomsnittliga utvecklingen i dessa företag).

Att köpa 2 enskilda aktier kan ju vara kul för att lära sig, men jag ser ingen riktig anledning till det. Du höjer din risk med väldigt begränsad uppsida, och har på något vis sagt att just dessa två företag ur mängden av alla tusentals företag du har i dina fonder är särskilt prisvärda (baserat på vad?) och ska därför ha större vikt i din portfölj.

2 gillningar

Tack snälla, nu förstår jag tydligt. jag kommer behålla den lilla summan jag har i min aktier för att det är kul och sen det jag sparar i framtiden blir i mina indexfonder och på Lysa

Tack!! :slight_smile:

En övrig fråga, kan man på något sätt skicka ett privat meddelande till en användare här på forumet, hur gör man då?

1 gillning

Klicka på namnet

1 gillning

Jättekul att du är här, börjat spara och investera. Efter att ha läst dina frågor tycker jag det verkar som att du ska börja långsamt. Sätt av 90% av ditt sparande i Lysa och låt det vara. De övriga 10% kan du experimentera med och sätta upp en portfölj, ändra i och modifiera tills du landar i en fördelning i något som känns bra. Allteftersom du lär dig, gör misstag och växer i självförtroende kan du minska lysa delen och flytta över i din egna portfölj.

Skynda långsamt som man säger, och gör misstag medans det är billigt. :wink:

2 gillningar

Tack för ditt svar och råd :slight_smile:

Låter som 4 hinkar principen kan vara det du söker.

Fördela ditt sparande i de hinkarna. Där finns även en lekhink där du kan ha aktier.

Är du 100% investerad i aktier så ska du inte behöva pengarna på minst 10+ år

Du har ett ganska stort kapital, 675 000 kr. Så du kan lägga upp ditt sparande bra.

1 gillning

Tack så mycket!

Jag har nu köpt för ungefär 5 000 kronor var i Lundbergs, Investor och Latour. Min aktie fördelning på Avanza är nu 2% och resten är mina indexfonder :slight_smile: