Jag är nyfiken på att investera pengar som jag i nuläget har på ett sparkonto på Avanza (som jag nyligen skaffade). Min idé är att spara i en längre period på 10+ år då jag i nuläget är i tidig 20 års ålder. Jag har däremot en del funderingar som jag tänkte att ni, som har hållit på med det här längre än vad jag har, kanske kan hjälpa mig att klura ut . Jag kan berätta att jag har lyssnat på en del poddar och kollat in forumet ett tag, så har definitivt lärt mig en hel del grejer, men jag känner ändå att jag vill fråga lite mer utifrån min situation.
Jag har en större summa på sparkontot, och tänkte att jag skulle investera kanske 50% direkt och sen göra större månadsinsättningar av resten och senare tjänad inkomst. Jag har förstått att man egentligen ska, matematiskt sett, investera allt på en gång men för någon anledning känns en sådan typ av blanding bättre. Jag kanske är helt ute och cyklar dock?
Som sagt har jag Avanza, men har inte satt upp någon portfölj till fondsparandet. Jag tänker mig kanske något liknande basportföljen, däremot vet jag inte om jag ska använda mig av Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära? Kostar de fortfarande lika mycket i avgift på grund av Avanzas skatt? Och vilka andra fonder borde man ha som finns på Avanza och är billga för ens fondportfölj, eller är det all in på en globalindexfond (eller ska man följja basportföljen).
Jag har även hört mycket bra om Lysa och tänker att man kanske borde investera i både en Avanza portfölj och Lysa (båda på längre sikt, 10+). Däremot är jag fundersam på om det inte gynnar sig då man kanske splittar upp ens pengar och får mindre ränta på ränta effekt? Eller blir det ingen skillnad? Det kanske även är onödigt att ha på två ställen, men för någon anledning känns det bra att använda sig av både och, men ännu en gång så kanske det är något jag bara känner och helt onödigt då man kan ha allt på ett och samma ställe?
Jag har kollat på avsnittet om fyra hinkar modellen, men jag vet inte om mellanhinksparande är något aktuellt för mig i nuläget, men det kan det ju bli om jag vill köpa en lägenhet exempelvis. Däremot undrar jag om man ändå borde köra allt sparande på högriskhinken med aktiefonder, eller om man borde ha det mer uppdelat?
Finns det något annat jag borde tänka på som man kanske inte tänker på, eller som ni tror jag kan ha missat så hör jag gärna allt ni har.
Jag kommer antagligen på fler frågor men detta får duga i nuläget haha. Tack till er som har läst och att jag gärna tar emot alla tips och all hjälp som jag kan få! Jag tycker även att poddarna har varit väldigt bra, så shoutout @janbolmeson och @carolinebolmeson
Välkommen till forumet!
Roligt att du börjat intressera dig för sparande och privatekonomi i så tidig ålder.
Fråga 1
Gör det som känns bäst. Att köpa för 50% och sen fylla på resten allt eftersom är ett bra alternativ. Ofta är det viktigare att det känns bra än att det är matematiskt optimerat. Du tänker helt rätt.
Fråga 2 & 3
Du frågar dig om du ska ha ett konto på Lysa också, jag skulle vilja vända på frågan. Varför ska du ha ett konto på Avanza? Jag hade absolut rekommenderat dig att börja med Lysa. Avanza kan vänta. Lysa ger dig ett fullgott alternativ utan något krångel.
Man får inte mindre ränta-på-ränta effekt av att ha hälften av pengarna hos Avanza och andar hälften hos Lysa, det har ingen betydelse. Tycker du att det är jobbigt att ha pengarna på olika ställen, hade jag haft alla pengar hos Lysa.
Fråga 4
Svårt att säga om du ska ha en mellanriskhink eller inte. Mitt råd skulle ändå vara att starta två konton på Lysa där ena är en högriskhink och andra är en mellanriskhink.
Fråga 5
Var förberedd på att börsen när som helst kan falla med 50%. När det händer hjälper det om man är mentalt förberedd på det. En av de största riskerna i ditt sparande är att du säljer allt i panik efter en stor nedgång.
Anledningen till att jag tänkte ha Avanza var för att jag har sett en del trådar där det framgår att det inte finns någon anledning till att ha Lysa då man kan göra samma sak genom en enkel portfölj på Avanza för lite lägre total avgift. Hur korrekt detta är vet jag inte, men det verkar vara en del som menar på detta iallfall
Gällande varför jag känner att det är bäst att ha båda är väl mest för att det kan vara kul att jämföra de två samtidigt som det känns säkrare att ha det spritt över två olika fondportföljer.
Tack igen för svaren och jag får ta mig en funderare på hur jag ska göra när jag väl ska köpa, vilket känns lite läskigt trots min långa sparhorizont
Det är sant att det blir lite billigare om du sätter ihop en egen portfölj på Avanza. Men det är i storleksordningen 100kr billigare per 100 000kr/år i bästa fall.
När jag hade en portfölj med olika fonder på Avanza fastnade jag ofta i mängder av val, Vilka fonder?, Hur mycket i varje fond?, Hur många procent i Sverige?, Övervikta mot småbolag eller värdebolag?
Att dessa frågor låg i bakhuvudet hela tiden gjorde att jag valde att gå över helt till Lysa. De ger mig en fullgod avkastning utan att det tar av min energi varje dag. Detta är dock inte ett problem för alla.
Tycker du att det är läskigt hade jag börjat spara ett mindre belopp varje månad. Ett så litet belopp att det inte känns läskigt. Du måste inte sätta in 50% med en gång. Det är viktigt att det känns bra i magen, annars är risken för hög.
Okej, då vet jag hur du tänker och tack för resonemanget.
Det enda jag är kluven på är egentligen att jag för någon anledning vill ha både Avanza och Lysa, men jag får helt enkelt se hur jag gör där.
Det du skrev om att man kan ha svårt att släppa sin portfölj kan jag förstå, däremot tror jag att jag hade låtit den va om jag hade gjort ett bra val från början, men dock så är det enkelt att säga i skrivande stund.
Hur som helst vill jag tacka ännu en gång för hjälpen och tipsen!