Hjälp att utvärdera totalbilden i mitt sparande

Hej!
Jag har läst mycket på forumet och lyssnat på “alla” poddavsnitten. Det har varit en resa från ett kraftigt undvikande beteende vad gäller ekonomi och frågor kring personlig ekonomi :see_no_evil: till att få på plats en buffert, komma igång med ett månadssparande, typ fått koll på tjänstepensionen samt tycker numera att jag har relativt positiva känslor kring detta med ekonomin (förutom att jag ju brottas med att acceptera att jag inte började med detta tidigare i livet :stuck_out_tongue_winking_eye: ). Tack till @janbolmeson och @carolinebolmeson för att ni gjort denna resan möjlig, era personligheter som skiner i podden har gjort ekonomi betydligt mindre läskigt! Och tack till alla medlemmar och trådar på forumet som medfört att man vågar ta stegen vidare.

Min kunskap och förmåga kommer till kort när det gäller att se hela bilden. Så jag hoppas på lite hjälp av detta fantastiska forum på vägen mot att få en helhetslösning/bas/ram som jag kan vara chill med :pray: Förväntar inte bli serverad men hoppas på lite tankar och åsikter som igen kan hjälpa mig tänka rätt och i slutändan landa på nåt som inte är helt bak mål (norskt uttryck kanske :wink: ).

Ålder: 37

Buffert: 3 månadslöner.

Mitt huvudsparande och månadsparande - LYSA, 2 portföljer:
60/40: 1000kr/mnd
100/0: 1000kr/mnd

Notis:
60/40 + boende = min mellanriskhink. Målet är inte klockrent definierat men ev insats till större boende längre fram men med tiden önskar jag att den ska kunna hjälpa bufferthinken vid behov. Sparhorisonten är egentligen allt ifrån 5-10+ år.
100/0 = min passiva/högriskhink. Mål: personligt pensionssparande ev att den kan hjälpa mellanhinken i framtiden.

Notis 2: Vet att det rekommenderas fylla mellanrisken först men mentalt känns det svårt (tålamod vad är det?). Initialt sparade jag 1000 resp 500 men löneökning medförde en liten ökning i passiva hinken. Jag tänker att det är en risk jag är bekväm med.

Notis 3:
Blir det en slant över i slutet av månaden eller kommer in extra pengar så swishar jag in åtminstone hälften, gärna fördelat 50/50 mellan de två portföljerna.

Tjänstepension - AMF:
Jag har flyttat min tjänstepension (KAP-KL) från traditionell till fondförsäkring (AMF). Tänkt portfölj:
80% AMF aktiefond global
20% AMF aktiefond småbolag

Notis: Varför 20% småbolag? På bakgrund av senare avsnitt och diskussioner kring småbolagen och deras potential så känns det som en lagom risk (för mig) att krydda min portfölj med.

Tjänstepension 2 - Avanza:
100% LF global indexnära.
Notis: En slant på 10.000 som jag hittade under tiden jag har försökt få koll på min tjp. Jag flyttade dessa till LF global från Avanza 75. Nu har avanza inga avgifter under 50.000 för tillfället men flyttade de med tanke på just avgiften (ifall jag med tiden vill in med mer pengar på avanza).

Tjänstepension 3 - SAF-LO (AMF traditionell).
Notis: Knappa 4000 från ett extrajobb för några år sen. Jag har inte ens kollat om jag kan göra nåt åt dessa, om det ens är lönt att flytta de till fondförsäkring.

Mina frågor: Jag ska försöka konkretisera mina funderingar men bear with me:

1. Vad tror ni om fördelningen och portföljerna på Lysa vad gäller insättningen? Borde jag tänka om och heller fokusera på mellanhinken?

2. I ljus av en del diskussioner på forumet så blir jag fundersam kring min fördelning, när man ser över helheten. Skulle jag med fördel kunna fördela annorlunda (procentuellt) i Lysa? Allt 100/0 tex? Detta kanske i slutändan bara handlar om hur sugen jag är på att ta högre risker (+ sparhorisont)?
    Jag har ju också sett förslag om att köra 100/0 och heller lägga 10% av sparandet på sparkonto (typ en 90/10 om jag förstått rätt?). Förstår att det kanske inte går att svara rett/fel på dessa frågor kanske men hur mkt tänker ni att det påverkar risken om jag kör enbart en portfölj 100/0 + 10% sparkonto? Behöver jag isf tänka 10+ år på hela mitt sparande isf?

3. Tjp 1: Behöver jag fundera över hur jag gör här med tanke på övrigt sparande, eller kan jag låta denna bara rulla o gå fram till pensionen? Åsikter kring val av fonder?

4. Tjp 2+3: ska jag bara flytta det jag har på avanza till Lysa (100/0) för att förenkla det hela? Ev ha kvar de ifall jag råkar villa leka lite med de? Den traditionella på AMF tror jag kan flyttas ser jag nu men då slänger jag in de tillsammans med min övriga fondförsäkring på AMF isf.

Det är inga summor att prata om här egentligen så det är ju inte hela världen men jag tar tillfället i akt med detta inlägg nu för att försöka knyta ihop säcken/“avsluta” resan jag började på tidigt i år. Det är ju av någon konstig anledning ibland utmanande att fråga om hjälp och bräda ut sitt liv såhär :sweat_smile: men riskerar man inget, vinner man inget :mechanical_arm:

På förhand tack för alla råd o tips ni ev önskar dela med er av!

2 gillningar

Jag tycker det låter som att du har en mycket bra plan och dina portföljer ser fina ut! Om du inte har någon specifik tidshorisont till nästa boende så hade jag gjort som du att spara kontantinsatsen i mellanhinken. Möjligtvis lagt 50% på sparkonto och 50% i 60/40. Alltså 500kr var om du sparar en tusenlapp till nästa boende.

1 gillning

Jag kan bara säga vad jag gör. Så mitt råd är att spara 50/50 i fonderna/sparkonto.
Till en början iaf, en för stor buffert är ett bra problem i min värld.
Fördelen är att man kan låta fonderna växa i fred år ut och år in, utan att de riskeras att tas ut när livet händer och pengar behövs.

2 gillningar

Tack för svar!

Bra förslag, låter förnuftigt! Jag ska ta en runda med mig själv och fundera på detta. Det finns ju känslor som stör till det lite när det kommer till dessa val och detaljer: risk vs vinst. Tydligare mål och tidsplan hade kanske förenklat valet :stuck_out_tongue_winking_eye: Men som sagt, tack för bra förslag!

Tack för svar!

Bara så jag uppfattat rätt, så lägger du (om jag använder mitt ex) 1000 i fond och 1000 på räntekonto?

När anser du för din del att början är slut, så att säga?