Jag är ny här som medlem. Varit inne en hel del och läst o lyssnat mycket på @janbolmeson o Caroline. Även kollat mycket här i forumet. Många som är duktiga. Lärt mig jättemycket. Jag har väl ca 10 år kvar till pension. Har sparat genom åren men inte så mycket som jag inser jag kunnat göra med lite mer kunskap.
Jag har i dagsläget sen i somras ett sparkonto med ränta (buffert) på Nordnet på ca 90.000.
Har ett isk-konto med månadsspar på 2000 kr:
80% i Länsförsäkringar Global Index
20% i Plus Allabolag Sverige Index
Har även Swedbank Robur Access Global A som jag sparat i innan. Kanske ska sälja av den o köpa mer i Länsförsäkringar? Har även några aktier i Investor. Funderar på om det är så att de också ska säljas. Är inte så duktig på aktier så vet inte riktigt vad jag ska göra? Värdet på isk-kontot är ca 65.000 idag. (Sparande på 10-års sikt)
Sen har jag ett sparande på Lysa med en bred 60/40 portfölj med ett månadssparande på 8000 kr. Värdet ca 240.000 idag. (Sparande på 5-8 års sikt)
Har ni några bra råd? Något jag ska tänka annorlunda och ändra? Eller är jag rätt på det? Stort tack på förhand.
Med dina egna fondval och Lysa har du basen i sparandet globalt och du har också låga avgifter
Du har också lägre andel aktier i sparandet med kortare sparhorisont, vilket jag tycker är rimligt. En fundering gällande dina sparhorisonter: är tanken att du ska använda hela summorna vid sparhorisonternas slut (det ena om 10 år och det andra efter senast) 8 år? Om det är så, hade jag personligen minskat ner andelen aktier successivt inför användandet för att undvika risken för stor börsnedgång just innan du ska använda pengarna. Är däremot tanken att du ska använda mindre summor då och då under pensionen under en längre tid, är fördelningen 60/40 eller 50/50 ofta rekommenderad att ha, vilket du ju har i ditt största sparande redan.
Robur Access Global och Länsförsäkringar Global Index är båda globala så gör det du anser vara enklast - behåll båda och räkna dessa tillsammans som dina 80% globalt eller lägg allt i en och samma.
Jag misstänker att Investor är en liten del av totala sparandet. Ett tankeexperiment du kan göra är: hur hade du investerat om summan som ligger i Investor hade legat på sparkonto? Blir svaret Lysa eller dina andra fonder, hade jag sålt Investor och lagt i något av dina andra sparande.
Stort tack för svar @Rimma. När det gäller mina sparhorisonter så tänker jag att 60/40 portföljen är för att spara så mycket så möjligt med mindre risk. Tänker att som du skriver ta ut en summa i månaden för att bättra på pensionen. Den på 10 år skulle jag vilja spara till ev insats till boende. Kan bli att den används tidigare än 10 år. Kanske ska tänka annorlunda på innehavet då?
Helt rätt. Jag köpte 50 aktier och det är inget att räkna med om jag inte fortsätter och köper på mig till en aktieportfölj. Jag tror faktiskt det blir att jag säljer Investor o lägger i Lysa. Sparar ju redan i stora svenska bolag i Plus Allabolag Sverige.
Hur mycket tidigare det kan bli är såklart svårt att avgöra exakt. Kan det bli mycket tidigare så har du något av en “vet-inte-sparhorisont”. En klurighet är också att den exakta summan som behövs antagligen är oviss. Är det så att du tror att det lika gärna kan bli köp av boende om t.ex. 4-5 år som om 10 år, hade jag personligen inte vågat ha 100% i aktier (beroende på summa som behövs också). Då hade jag kunnat tänka mig att ha 50/50 eller 60/40 som fördelning vid en “vet-inte-horisont” och sedan lagt över till sparkonto när du vet definitivt att det är dags för nytt boende. En tumregel som ofta nämns är annars max 10% aktier per år tills pengarna ska användas och cirka 0-2/0-3 år är det sparkonto som gäller.
Du har kanske sett denna bild som Jan har haft i avsnitt:
Jag bör poängtera att jag som person hellre tar för lite risk än för mycket. Det finns säkert andra perspektiv.
Du kanske vill ha båda dina sparande separerade som mental bokföring. Annars kunde en möjlighet ha varit att lägga allt sparande i din 60/40 på Lysa och och sedan plockar du summan som behövs till boendet därifrån när det väl behövs.
Innan du säljer, ligger fonden på ett aktiefond konto och en stor del av innehavet består av vinst? Då kan det vara bättre att istället behålla det då en stor del av kapitalet annars försvinner i skatter när du säljer.
Bra input. Fick jag lite att fundera över. Bra att bli påmind om bilden som du la med. Det där med att ha allt sparande på Lysa istället låter väldigt logiskt.
Tack @Rimma
Du har ju faktiskt också alternativet att behålla din plan som den är nu och vid behov ta av Lysa-sparet till bostaden om de 100% aktierna t.ex. skulle ha tappat mycket värde (eller om drömboendet kostar mer än vad som finns i boende-sparet).
Om det skulle bli så att du helt plötsligt vill köpa boende om 4-5 år (som Rimma nämnde) så hade jag som alternativ 1kört det sparandet i 100 % Sparkonto Med Insättningsgaranti till så hög ränta som möjligt. Och helt enkelt sparat mer pengar (om det går?) per månad än vad du hade tänkt om du hade blandat in aktieindexfonder i ekvationen. Jag tänker att de här pengarna, hela summan, till boendet kommer du i så fall plocka ut efter 4-5 år varför jag anser risken är för stor att blanda in aktieindexfonder för just det ändamålet. Skillnad hade varit om du endast haft för avsikt att plocka ut delar av kapitalet efter 4-5 år. Då hade någon form av blandportfölj varit bra.
Men nr 1, om du inte redan har gjort det är att bestämma hur mycket pengar du behöver till ditt boende. Därefter kan du räkna på vad som kommer att krävas per månad för att uppnå det.
Ok, tänker nog att min 60/40 portfölj på Lysa är tänkt att vara den jag plockar ut en summa från varje månad om ca 10 år. Får fundera på hur jag gör med mitt sparande i aktieindexfonder om det ska in på ett sparkonto istället…
Du skulle ju kunna låta dina befintliga aktieindexfonder vara och låta dem fortsätta växa (sen ta ut det kapitalet när det är dags för boende) och starta upp ett nytt sparande på Sparkonto till bostaden dit merparten av ditt nuvarande månadssparande går. Möjligt att du inte behöver så stor Buffert? (vet inte din ekonomiska situation), kanske du kan frigöra en del kapital därifrån för att lägga in till boendet? Du skulle också kunna sälja av de 65 000 du har på ISK och stoppa in till boendet. Därefter lägga merparten av månadssparandet till boendet på ett Sparkonto och kanske lägga en liten del i din 60/40 på Lysa? Jag har läst vad @Rimma har skrivit och konstaterat att hon har många bra råd och perspektiv
Kom ihåg att i slutändan är det du själv som måste bestämma hur du lägger upp det. Gör alltid din egen analys och bilda dig din egen uppfattning. Det är det absolut viktigaste.