Större investering i fondrobot

Hej!

Jag har sedan många år följt rekommendationerna här och haft en avkastning på Avanza på mina och barnens fonder på över 27 % på 3 år. Väldigt nöjd. :grinning:

Nu säljer jag min lgh och flyttar in i en hyresrätt vilket gör att jag kommer att ha ett större sparkapital att investera. Jag har sedan en tid tillbaka startat ISK-konton på Lysa och ska använda mig av fondroboten. Har valt 80 % aktiefonder och 20 % räntefonder. Sparar på väldigt lång sikt, kanske till pensionen. 20 % av mitt kapital tänker jag sätta in på ett sparkonto.

Det jag vill komma till nu är att det känns nervöst. Det är ganska mycket pengar och det känns läskigt. :sweat_smile: Ska jag trappa upp sparandet på Lysa med lite pengar åt gången eller ska jag gå all in. Hur hade ni andra gjort?

Vill även ha ett sparande för en investering jag vill göra på fritidshuset. Alltså kort sikt. Så
Jag överväger ändå att ta en större summa på bankkonto så att räntorna täcker det köpet jag vill göra.

Jag har drygt 15 år kvar till pension och har inget i räntor utan nästan allt i fonder och en mindre del i investmentbolag. På Lysa har jag 100 procent aktier. Forskningen visar att med över tio års sparhorisont är det störst sannolikhet att få maximal utdelning med 100 procent i fonder, och sedan vikta mot sparkonto/räntefonder tio procent per år. Forskningen visar också att det statistiskt sett är bättre att sätta hela kapitalet i arbete direkt. Men du skulle ju kunna ha otur. Sprid ut på några större insättningar över tid om det gör att du känner dig tryggare.

Jag kommer nog själv trappa ned med tio procent om året mot räntefonder när jag har tio år kvar till pension.

2 gillningar

Spana in detta avsnittet! :slightly_smiling_face:

Finns olika vägar att gå. Vissa är mer rätt matematiskt och statistiskt men man får inte glömma bort känslorna.

En variant är en 50/50-metod.alltså 50% in direkt och resterande 50% månadsspara in i en period på kanske 24 månader.

Vad gäller fördelningen mellan aktier och räntor så är 80/20 som du har helt okej som långsiktigt sparande. Det kanske passar din riskvilja men risken är att det ger sämre avkastning på lång sikt än 100% aktier. Men absolut avkastning behöver ju såklart inte vara viktigast :slightly_smiling_face:

3 gillningar

När jag tog ut en större summa från Skandia Liv kapitalförsäkring så valde jag att stoppa in allt på en gång på global aktiefond. Det var rätt beslut för mig då jag inte vill ligga utanför marknaden. Kändes lite nervöst i början men det är bara att bestämma sig att sitta still i båten och sitta still.

2 gillningar

Jag håller också på att gå in ordentligt i bla lysa och känner delvis samma nervositet över detta. I mitt fall skall jag placera ett par miljoner i vardera lysa 70/30 och avanza auto 4. Jag vet att en hel del en forskning säger att time in market är viktigare än att man råkar träffa toppen. Men i dessa tider med ath, lågkonjunktur etc, så mår jag bättre av att köra det o tre-fyra delar. Jag trycker just nu in ca en fjärdedel per kvartal. Jag vill helt enkelt se en tillväxt innan jag sätter in nästa batch eller om det blir en kraftig nedgång köper jag mer. Faktum är också att jag har det övriga kapitalet på 4% räntekonton, vilket inte är dåligt. Så jag ser inte att man i dagsläget “missing-out”, utan pengarna jobbar ganska bra med räntor också.

1 gillning

Tack alla för väldigt hjälpsamma svar! Roligt att läsa artikeln också, blev tydligt att jag inte är den enda som tycker det är läskigt. :grin:

Det lutar nu åt att minska räntefonderna, öka på aktiefonderna, investera 50 % som en klumpsumma, investera 40 % uppdelat på ca 1 år (snabbar kanske på om allt känns bra) och behålla ca 10 % på ett sparkonto med bra ränta som jag kan använda till kommande investeringar i fritidshuset.

Nu känns det mycket bättre. :grinning:

2 gillningar