Investera till Bostadsrätt & Pension.

Hej,

Jag ska börja investera mina pengar på en månatlig basis.

Jag är idag 22 år och två av mina mål är:

1. Flytta till en bostadsrätt.
  2. Spara till pensionen.

Om jag får drömma så vill jag bo i en bostadsrätt om 10-15 år och sluta jobba vid 55-60-års åldern.

Hur mycket jag kommer investera varje månad kommer variera mellan 1000-10.000.

Är detta möjligt att uppnå och hur skulle ni lägga upp det?

Med vänlig hälsning,
Simon Andersson.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!

Med så lång sparhorisont så är en fondrobot som Lysa eller Opti ett bra sätt att komma igång snabbt och enkelt. Alternativt breda och billiga indexfonder i den bank du redan är kund i :slight_smile:

Eftersom du är ny så skulle jag rekommendera dig att Börja Här.

Några räkneverktyg som kan vara intressanta och till hjälp finns här:

Ränta-på-ränta

Ekonomiskt fri

1 gillning

Hej!

Vill du inte använda fondrobot kan du kolla här för inspiration till fond - och portföljförslag:

Ett bra avsnitt att ta del av generellt är följande:

Lycka till!

1 gillning

Tack så mycket för välkomnandet! :blush:

Jag har funderat på att ha två sparanden.
Till exempel, användningen av Lysa till pensionen och investera i indexfonder till bostadsrätten.

Är det logiskt eller är jag ute och cyklar? :rofl:

Ja och nej beroende helt på kostnaden av bostaden samt om du planerar på att dela kostnaden med en partner samt om det blir 1000 i månaden eller 10,000 i månaden samt vad du kommer ha för inkomst, utgifter och andra lån t.ex csn då detta spelar in vid lånelöfte

Inga problem att ha olika sparanden för olika syften. Kan underlätta den mentala bokföringen :slight_smile:

När det närmar sig att man ska använda pengarna så får man sänka risken. En enkel tumregel att komma ihåg är 10% i aktieindexfonder per år i sparhorisont och resten på sparkonto eller räntefonder. Sista åren 100% sparkonto.

Jag gillar verkligen uttrycket ”Vardagsrik”.

Man behöver kanske inte sträva efter att sluta jobba.
Att kunna gå ner i timmar och inte behöva oroa sig för de vardagliga kostnaderna är säkert en stor lättnad.

Jag fick helt klart något att tänka på nu.

1 gillning