Är ny med att faktiskt ta tag i min ekonomi, så har en liten fråga.
Precis börjat Lysa med 100% aktier och tänkt spara mer än 15 år, bred, ej hållbarhetsfokus
Kommer lägga in 7000~kr i månaden samt har möjlighet att sätta in ett startbelopp på 120 000kr.
Just startbeloppet är vad jag är lite fundersam över.
Är det bäst att bara sätta in hela det beloppet nu på en gång, sprida ut det under flertal insättningar framöver eller att avvakta?
Förstår att man ej kan förutspå vad som blir bäst, men om det liksom fanns en tumregel av vad som generellt är bäst att göra med startbeloppet. Otroligt tacksam för hjälp!
Hej, välkommen till forumet, och kul att du tar tag i din ekonomi!
Här är ett relevant avsnitt:
Personligen hade jag spridit ut det litegrann. För OM man har otur och börsen kraschar precis efter man lagt in sin stora klumpsumma så kommer man må dåligt. Och för att lyckas med investerande så bör man undvika att må dåligt. Annars köper man när det är högt, säljer när det är billigt, och slutar investera för gott när det går dåligt.
Nu får man ju även lite avkastning på sparkonton från en del nischbanker, så man kan ju leta upp en bra nischbank med fria uttag och plocka ut därifrån var månad och sätta in på sin robot
Jag hade spritt ut det lite grann, inte så kul när man prickar fel. Jag och min fru satt i samma båt för några år sedan och prickade en stor insättning precis innan covidkraschen, det kändes inte roligt. Med det sagt så kan man argumentera för att sätta in allt direkt ändå, det beror nog på din känslomässiga tolerans
Grattis till en bra grundplåt och förutsättningar för att få det att växa!
Sätt in allt direkt och var klar med det. Alla verkar tycka olika, men argument emot detta baseras egentligen bara på känslor. Om du har en sparhorisont på 15 år, betyder det att du inte behöver dessa pengar nu och då bör det inte göra något om dessa backar lite tillfälligt. Rent matematiskt och i snitt är det bättre att vara fullt investerad så snart som möjligt.
Tack för alla hjälpsamma svar samt videolänken, var väldigt lärorik!
Bestämt mig nu att jag sätter in hela startbeloppet samt en summa varje månad, vilket i dagsläget blir runt 7000kr. Skall ej röra pengarna eller konstant kolla hur det går.
Tror det blir jag sparar mellan 15-35 år och möjligtvis köper ett hus någon gång under den perioden ifall det verkar som en bra investering.
I dagsläget har jag låga utgifter och känner inget behov av att köpa nya prylar.
Kommer därför börja spara undan så mycket som möjligt. Har dock också ett buffertkonto på 3,35 ränta med fria uttag för nödfall, vilket alltid är lugnande.