Efter flera års studier så har vi nu äntligen kommit igång med livet. Köpt hus. Har 2 hundar samt häst. Har ca 31-32 år kvar till pensionen.
När jag går igenom senaste årets konsumtion så landar det på fasta utgifter på ca 23 000 kr/mån men då ingår inte bensin, mat, kläder. Våran ekonomi med inkomst på ca 68 000 men som ökar till 75 000 om 1,5 år. Lån på 1,5 för huset. Och billånet är avbetalat om 1 år och det minskar månadskostnaden med 3500kr till.
Så nu när vi har ca 100 000 i buffert så börjar jag snegla lite på vad ska vi göra nu? Känns ovärt att lägga allt på sparkonto med låg ränta. Och har möjlighet att spara ca 25-30 000 i månaden. Men hur startar man bäst? Vi vill egentligen börja ett långsiktigt sparande för att i framtiden gå i tidig pension.
Börja redan idag med aktiefonder är mitt tips ju snabbare man kommer igång ju bättre ej för att få snabbast möjliga utveckling på sina pengar utan för att träna upp sin “investerarmuskel”
Är ni ej bekväma med att investera börja sätta in några tusenlappar bara sen över tid när ni känner ej bekväma så kan ni öka på.
Är lite som att hålla en god hälsa så är det bästa att ta lite varje dag börja gå 30 minuter varje dag och gör det år ut år in och över tid så kommer de att göra en stor skillnad mot om man ej rört på sig alls det ackumelleras över tid helt enkelt men i början kan det verka tråkigt och långsamt.
Grattis till att ni kan börja investera för framtiden redan nu!
Jag skulle göra en automatisk överföring på 10000-15000 i slutet av månaden till en billig global indexfond i ett ISK. (Aktivt förvaltade fonder kommer garanterat att få stryk av indexfonder på 25 år och även en till synes liten årlig avgift blir mycket pengar på så lång sikt.)
Glöm inte att leva nu – 25000 per månad låter lite mycket för mig. Skulle det bli pengar över så kan ni också amortera på huslånet. Jag vet att många anser att det är bättre att låna för att investera, men jag föredrar att pengarna hamnar i min ficka istället för i bankens.
Sedan är det bara att vänta lite drygt 15 år då nästan ingenting händer med investeringarna. Därefter når man punkten då kurvorna börjar peka snabbt uppåt. Då tar det bara några år innan man kan börja fundera på hur man ska använda sitt finansiella oberoende och sin eventuella tidiga pension.
Återigen grattis till att ni startar en bra sparande så tidigt. Med stor sannolikhet kommer ni i mål på er finansiella resa långt före de flesta andra.
Otroligt fint utgångsläge, bara att gratulera som sagt
Utan att göra allt för stora avkall på sådant ni finner viktigt tycker jag absolut ni ska köra på så hårt ni kan. Man ska absolut inte “glömma att leva” som det så populärt heter, men vem vet hur länge till ni kan behålla en så pass hög sparkvot. Livet förändras och ingen vet vad som finns bakom horisonten. Nu vet jag exempelvis inte om ni har barn, men törs garantera att de flesta som gjort den resan finner det oerhört kostsamt rent ekonomiskt. Ovärderligt på andra sätt, absolut, men krasst sett är den en enorm kostnad som sannolikt minskar sparkvoten rejält under många år. Handlar inte nödvändigtvis så värst mycket om dyra barnvagnar eller ökat matkonto utan mer om utebliven lön p g a all VAB och ökad sjukfrånvaro. För att inte tala om kraven på ett större boende, större bil e tc.
Hur ni rent konkret ska lägga upp ert sparande finns det garanterat andra som kan svara bättre på, men jag hade personligen tagit största möjliga risk sett till sammanhanget då ni har en så lång sparhorisont. 100% aktiefonder m a o. Basen i billiga, breda och globala indexfonder.