Ny här Kul att läsa alla trådar men nu behöver jag lite tips och råd från er kunniga människor.
Hur tycker ni ska jag fördela sparandet?
Idag har hushållet ungefär 60.000kr till sparandet efter att alla räkningar är betalda. Vi har ett lån på ca 2.3 miljoner med ränta som går ut i september (1,05%) och räknar med minst 4% bolån ränta framöver.
Resterande (14000kr/mån) sparar jag i sparkonto med ränta och kommer betala klumpsumma när bindningstiden går ut samt fortsätta amortera samma summa därefter varje månad.
Något jag borde göra annorlunda? Borde vi amortera mera eller fortsätta spara på börsen?
Jag personligen skulle nog amortera mer, och kanske inte vänta till löptiderna går ut. Om du accumulerat tex 100-200k så ta en extra amortering när du känner för det, det gjorde jag när jag hade huslån ibland. Länsförsäkringar som jag har gnällde inte och tog inget extra betalt av mig. Kolla vad din bank säger. Det är psykologiskt väldigt skönt att vara skuldfri även om det statistiskt säkert är mer ekonomiskt att istället lägga pengarna i indexfonder än att amortera. Men bra ni gör både och!
54 000 kr månaden till sparande/investering är ett imponerande läge. Även 48 000 kr som det väl lär bli efter ränteökningen på bolånet.
Ni har säkert optimerat utifrån er ålder och era mål. Utan att ha någon info alls om det så skulle jag personligen ta en titt på att bli finansiellt oberoende, genom att spara/investera så 4% uttag kan täcka era behov. Sen kan ni lägga upp livet som ni vill.