Ny till "riktigt" sparande - hur tänka?

Hej!
Suttit och lusläst både artiklar och forumet här ett tag nu, men blir inte riktigt klok på hur jag ska lägga upp saker och ting så tänkte att ni experter härinne nog kan vara till hjälp :wink:

Jag har sedan jag skaffade mitt första jobb varit rätt duktig på att spara (sett till hur låg inkomst jag haft), tyvärr på ett vanligt bankkonto så pengarna har ju naturligtvis aldrig förökat sig själva (men det var en bra idé då, för för de pengarna fick jag ihop både körkort, bil och överlevde en föräldraledighet där jag av någon outgrundlig anledning snålade satan på dagarna). I dagsläget finns på det kontot tillräckligt med pengar för att vi ska kunna behålla samma levnadsstandard som nu i ca 3 månader utan inkomst, eller ha tillräckligt till räkningar, mat och andra verkliga förnödenheter i 4-5.

Så nu är det kanske dags att ta det här ett steg vidare, tänker jag? Började idag med att peta in lite pengar i en global indexfond, en svensk indexfond och en räntefond på Avanza - men i ärlighetens namn vet jag inte alls vad jag håller på med. Hur mycket pengar ska in där varje månad för att det ska vara värt det? Hur mycket bör jag fortsätta lägga på hög på bankkontot? Hur mycket bör gå till sparande överlag?

Har i dagsläget en lön på ca 30 000/mån brutto, som jag inte har några större förhoppningar om att kunna få upp nämnvärt inom den närmsta tiden om jag inte helt byter bana och utbildar mig till någonting annat (jobbar idag kommunalt inom LSS och har i princip samma lön som mina mycket äldre, mer erfarna kolleger). Bor billigt i hyresrätt och kör en äldre bil jag köpt kontant och som har billig försäkring - mina fasta kostnader ligger på ca 1/3 av min bruttoinkomst varje månad då inkl kostnader som betalas årsvis utslaget per månad. Även om min lön inte är särskilt hög bör jag ju ha en del att röra mig med, tänker jag - särskilt nu medan barnet är litet och inte har en massa dyra aktiviteter än :wink:

Nu blev det en väldigt massa dravel här, så åter till frågan: hur mycket är rimligt att spara, och var ska jag spara det? Målet är att så snart som möjligt ha en kontantinsats som möjliggör husköp (räknar på minst 250k, husen här går för mellan 0,8-1,3 millar men jag lär inte få nåt jättelån så…) samt kunna uppgradera mig från den 20 år gamla skrothögen till bil jag har och kör.

Hur mycket som du ska spara är något som bara du kan svara på.

Eftersom du vill köpa hus så snart som möjligt, så är ett sparkonto med ränta bästa alternativet. Pengar som du inte behöver på 5-10 år kan du sätta på börsen.

1 gillning