Ytterligare en fråga om allokering av investeringar

Hej!

Ny på forumet och hoppas kunna få lite goda råd! :slight_smile:
Kortfattat:

• Ålder 36 år.
  • Månadslön på drygt 95k innan skatt via anställning.
  • Eget företag med konsultverksamhet - sidosyssla med drygt 900k in per år i AB.
  • Äger en hyresfastighet via AB med lån kvar på drygt 2milj SEK. Drar in 280k per år. Ränta på kvarvarande belopp drygt 5.6%.
  • Äger hus privat för 3.6milj. Kvarstående lån på 2.4milj. Räknar med drift osv landar på 20k-SEK per månad.
  • Likvida privata tillgångar: 4.2milj SEK.

Hade initialt tänkt köpa en till hyresfastighet men är så otroligt trött på hyresgäster och hur aktivt det passiva förvaltandet är. :stuck_out_tongue:

• Jag planerar att ha en buffert på drygt 900SEK på ett sparkonto med ränta på 3.5-3.6% just nu.
  • Hur hade ni investerat resterande kapital? Jag tänkte skjuta in 1-2milj i en Global indexfond typ LF Global Index, men vet inte om det är klokt att lägga ALLT där. Var bör man lägga dessa pengar för en ganska lång framtida sparhorisont?
  • Hur bör jag göra med framtida inkomster? Direkt fortsatt sparande i indexfonder?
  • Tänker att räntan förhoppningsvis börjar vända och väntar med att amortera huset med (samt att sambon ännu inte börjat tjäna pengar då hon pluggar.)

Väldigt okunnig och därför tacksam för ert stöd! :smiley:

Du har trots din “okunnighet” lyckats riktigt bra. Grattis! :slight_smile:

Tack för svar! Haft lite tur men har insett att min insikt i framtida besparingar är begränsad och att naivt tro att fastighetsmarknaden är bäst varit ett dumt val.

Väldigt uppskattat med lite synpunkter på hur folk hade gjort i min sits.