18 år och kommer få 100.000 kr av mina föräldrar | Vad ska jag göra med alla pengar?

Tja!

Jag fyller 18 år i sommar och mina föräldrar har nyligen berättat att jag kommer få tillgång till ett sparande som de haft åt mig. Det blir lite under 100 000 kr som jag kommer få tillgång och jag har inte så bra koll på det här med investera och spara och allt vad det är.

Det mesta jag haft på kontot är kanske 3000 samtidigt och så lite småinvesteringar, men 100k är helt nytt för mig. De två största problemen jag har är följande:

1. Jag är lite rädd att jag ska börja spendera och bränna pengarna. Min kära mor och far (framförallt morsan) har sagt att det, när man får tillgång till större summor, kan gå lite vilt till. Plötsligt har man obegränsat, typ. Tills man inte har det. Jag vill bara inte hamna i ett slösaktigt beteende. Jag tror inte att jag skulle bli sån, men risken finns ju. Men hur borde man tänka där?

2. Jag har som sagt inte så bra koll hur man investerar. Har ett litet sparande i en fond på Avanza, men det är inget att räkna med. Jag vet inte vad det är för fonder pengarna ligger i, men kan det vara en bra ide att låta de ligga kvar? Vet att de ligger hos Swedbank iaf. Om jag inte ska ha kvar dem, hur borde pengarna placeras då? Jag känner just nu att de kanske kan gå till en lägenhet i framtiden (har ingen koll på priser osv. där heller). Hur som helst, ni får gärna dela med er av vad ni tycker jag borde göra och om ni har egna erfarenheter.

Just nu känner jag att jag skulle vilja ha lite pengar som kan gå till upplevelser och resor, men vill fortfarande investera den större majoriteten. Vad gäller bilar osv. kommer jag behöva en till sista året på gymnasiet, men det är inget jag kommer behöva ansvara för ekonomiskt.

Jag vet att man lär sig av misstag, men vad det gäller pengar lär jag hellre på andra vis:)

Tack på förhand!

6 gillningar

Lysa är perfekt för dig, in med allt där som du inte vill bli av med.

Gå in på deras hemsida och läs, extremt bra för personer i din sits. Tänk på att pengarna du lägger in och investerar på Lysa inte ska röras på absolut minst 5 år, helst 10+ år.

Du behöver inte ha någon erfarenhet eller kunna något om olika fonder för att köra Lysa, så du är den perfekta kunden. Du kommer förmodligen ha högre procentuell avkastning än 98% av alla investerare också, som ska välja ”rätt” aktier…

3 gillningar

Hej!

Trevligt problem du fått :slight_smile:

Första du måste fundera över är vad du kommer behöva pengarna till. Ska de gå till långsiktigt sparande? Lägenhet? Bil? Upplevelser?

Om du behöver pengarna inom 1-2 år ska de definitivt inte på börsen. I alla fall inte majoriteten.

Fram till du bestämt dig vad du behöver pengarna till tycker jag du ska lägga in dem på ett 3 månaders fasträntekonto på runt 3,80% eller vad din bank erbjuder. Då kan du förlänga var tredje månad tills du bestämt dig.

3 gillningar

Välkommen till forumet och grattis till en fin ekonomisk situation! :slight_smile:

Börja med att göra som @AimHigher skriver. Därefter skulle jag säga att börja med dessa två avsnitt.

När du gjort det, återkom! Sedan kan du få två böcker att lyssna på eller att läsa. Men låt oss ta en sak i taget.

Grattis till att också ha insikten att vilja lära dig. Det kommer gå bra för dig. :slight_smile:

10 gillningar