Tips inför första investeringen

Hej!

Jag är för tillfället 23 år gammal och har på sistone försökt lära mig så mycket som möjligt inom privatekonomi men känner mig bara mer osäker ju mer jag lär mig och undrar nu om ni kan guida mig lite.

Jag har för tillfället en budget på 15.000kr för sparande/investeringar per månad samt 150.000kr undansparat som nödfond samt budget inför kommande flytt. Denna månadsbudget kommer minskas lite efter flytten men inget är helt bestämt ännu så jag vet inte exakt när eller hur stor förändring som kommer ske än.

Jag funderar nu på hur jag borde investera mina pengar samt hur jag borde fördela summan? Borde jag köra på enbart en indexfond likt Länsförsäkringar Global Indexnära, någon annan egen portfölj med ett par olika eller köra på en fondrobot likt Lysa? Borde alla pengar läggas i samma eller borde jag skaffa några olika hinkar som har nämnts en hel del här och hur borde budgeten fördelas i så fall?

Jag har egentligen två mål med detta sparande och de är att så snart som möjligt få råd för köp av hus vilket är en kortare horisont och sen är det att få tillräckligt med pengar för att kunna känna sig ekonomiskt fri så snart som möjligt vilket är en längre horisont. Mitt mål är att skapa möjligheten att kunna gå i pension senast vid 50-årsåldern om jag vill det då.

Alla tips, länkar, guider, rekommendationer och liknande är uppskattade då jag vill lära mig så mycket som möjligt kring detta för att kunna känna mig säker på mina investeringar.

Tack på förhand!

Välkommen hit :slight_smile:

Rekommenderar att du börjat här

Och därefter här inkl 4 hinkars principen som hjälpte oss sjukt mycket.

Önskar att detta funnits när jag var ung så man sluppit att göra alla misstag själv :joy:

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Tack för tipsen, kollar igenom dem imorgon! :slight_smile: