Hej på er! Jag har precis hittat hit till Rika Tillsammans och navigerar som en riktig nybörjare kring fonder och sparande. Jag har fastnat lite och skulle bara vilja ha tips på hur jag ska lägga upp mitt sparande.
Jag är 39 år och har sedan några år tillbaka en generationsfond (pensionsspar), Swedbank Transfer 80, avgiften är 0,55%
Jag har läst på lite här på Rika Tillsammans, lyssnat på poddar osv och därefter investerat i DNB Global Indeks S och PLUS Allabolag Sverige Index och tänker att resterande 10% ska få gå till Avanza Emerging markets. Där får alltså mitt långsiktiga sparande ligga.
MEN. Hur ska jag göra med min generationsfond på Swedbank? Är det bättre att lägga det på DNB Global Indeks S och Plus Allabolag Sverige?
Jag gör hundra tankevurpor kring det här känner jag. Just att, ska man skilja på pensionsspar och långsiktiga sparandet?
I mitt pensionsspar har jag för närvarande ca 120 000. Jag har ca 50’ som utöver det som jag tänkte investera i fonderna ovan.
Toppenfördelning med det nya sparandet! Ligger din dyrare Swedbankfond på ett ISK? Isf tycker jag du ska byta bums. Ligger det på en KF kan vi prata om hur mycket det är, vad vinsten varit etc, innan eventuell försäljning.
Nej, säger jag. Vi har ett pensionssystem i Sverige och är man snart 40 är det ändå ungefär samma tidshorisont.
Gör det! Dessutom förenklar det för dig om du känner dig lite vilse. Hellre få bra fonder organiserade på ett ställe. Då är det lättare att mata jäsdegen.
Jag har själv hittills aldrig använt hävstång, men måste väl då säga att det beror på hur hela din ekonomi ser ut.
Sedan kommer vi från många år av bra avkastning och just nu är ju börserna i nå’n sorts sandlådeläge. Så, för tillfället hade jag inte gått den vägen personligen.