Start på långsiktigt sparande

Hej! Är ny till forumet och Rikatillsammans. Har tänkt att komma igång seriöst med ett långsiktigt sparande på minst 10 år. Har precis börjat läsa och lära mig massor om hur man ska gå till väga men fått en del frågor på vägen som jag hoppas jag kan få hjälp med här. Många utav dom är säkert självklara för er men jag är väldigt grön när det gäller att investera pengar så försök ha tålamod med mig :sweat_smile:
Jag kan tillägga att jag har en buffert och pengar jag kan lägga för att spara länge. Så jag har alltså inte 0 på sparkontot i skrivande stund.
Mina funderingar är:

•När jag lägger mina pengar i fonder, ska jag lägga allt jag tänkt investera i endast EN global indexfond? Eller ska jag sprida ut det mer i andra finder också?
•Stämmer det att det inte finns någon vits med att investera i fler än en global indexfond då dom alla går och är ungefär lika?
•Finns det ingen anledning till att investera i en fond med en hög avgift(1,5-2% t.ex)? Är det “tur” om en sådan fond skulle gå bättre än en global index i längden? Skall man utesluta dessa helt eller är jag ute och cyklar här?
•Precis blivit kund hos avanza och såg att man kunde låna 50000 räntefritt för att använda till investeringar. Är detta något man skulle kunna lägga i en relativt säker fond för att ha där i t.ex 10 år eller är detta bara idiotiskt?

Finns säkert massor av svar på mina frågor på nätet och här redan men jag är såpass ny till detta så jag vet inte riktigt vart jag ska leta för att få svar.
Vill ni hjälpa mig? Skulle vara så tacksam!

Välkommen! :partying_face:

Jag skulle tipsa om att läsa/lyssna på detta avsnitt:

Det korta svaret är - välj den billigaste. Sen kan olika globala indexfonder vara lite olika, exempelvis om de utesluter vissa bolag p.g.a hållbarhet.

I det som i ovan länkat avsnitt kallas “lekhinken” kan det finnas en mening med det. Exempelvis om man tror på en speciell branch. Men det är inget som rekommenderas att användas i basen av ditt sparande. En fond med högre avgift presterar inte automatiskt bättre än en med låg avgift.

Det finns fördelar med värdepapperslån. Men jag skulle säga att det är överkurs just nu, och att du ska fokusera på att bygga en stabil grund först!

Global barnportföljen är nog något som skulle passa dig :slight_smile: Sök efter den här på forumet.

Okej tack så mycket för hjälpen! Nu vet jag hur jag ska sätta igång! :grinning: