Vilka fonder ska jag välja för ett långsiktigt sparande?

Hej! Håller på att bygga upp ett sparande på lång sikt och funderar på feedback kring valda fonder? Planen är ju 10+år i nuläget.

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Spontant en ganska plottrig portfölj med mycket överlapp samt flera dyra fonder.

Mitt förslag vore att förenkla och få ner avgifterna såhär:

• 60-70% global indexfond (tex Swedbank robur access global som du redan har). Istället för 3 olika globalfonder.
  • 10% i en svensk indexfond. T.ex Plus allabolag Sverige index om den finns.
  • 10% svensk småbolagsfond index. T.ex Plus Småbolag om den finns
  • 10% Storebrand Emerging markets indexfond.

Vill du även ha med lite spekulation i teknikfonder så ta 10% från någon av ovanstående fonder och placera i denna.

Du skulle få en likvärdig men mycket enklare och billigare portfölj :slight_smile:

4 gillningar

Tack! Vad anser du om avanzas automatiska fondval när man väljer att spara automatiskt på lång sikt? Är de för det mesta bra som de är?

2 gillningar

Vet inte hur de ser ut och vilka fonder de erbjuder. Vad får du för förslag?

Ett annat alternativ är en fondrobot som Lysa eller Opti. Då får du färdiga portföljer som följer forskningen och du får hjälp med att hitta rätt nivå på risk och hållbarhet.

Fick följande fonder:
Nordea Global Passiv Tillväxt SEK
AMF Aktiefond global
PriorNilsson Sverige Aktiv A
SEB Sverigefond
SEB Sverigefond Småbol C/R Utd
Spiltan aktiefond Småland
Storebrand Emerging Markets A SEK
Storebrand Emerging Markets Plus A SEK

Okej. Helt meningslöst tillkrånglad i min mening.

Då tycker jag förslaget jag gav är bättre.

3 gillningar

Hej @ludjoh och välkommen hit!
Hur mycket erfarenhet har du av aktiemarknaden?

Jag hade rekommenderat dig att först utgå från det som @MattiasA90 skrev i sitt inlägg. Efter det kan du sitta och götta dig i vetskapen om att du har gjort en bra start på ditt sparande. Om du efter lite tid och nörderier bestämmer dig för att du vill göra något annorlunda så kan du börja kolla på dom andra fonderna du redan har, men bara om du VERKLIGEN vet vad du investerar i och vad det innebär med alla dessa fonder.

Om du inte vill tänka och bara ha ett bra sparande så kan du också kolla på Lysa, så sköter allting åt dig! :slight_smile:

Lycka till!

1 gillning

Riktar ett stort tack till er! Är nybörjare och därav sökte jag lite tips. Lite påläst är jag, men ser mig i nuläget som nybörjare.

Alla är vi nybörjare från början!
Kom ihåg att inget du gör med din fördelning eller val av fonder behöver vara för evigt. Sätt därför bara igång efter tidigare förslag och om du får upp något intresse för detta så kan du alltid (även om vi ska försöka att inte göra det :wink: ) kan gå in och pilla lite, om andan faller på.

Att du kommit igång är redan det en stor vinst, så bra jobbat! :slight_smile:

Välkommen till forumet @ludjoh.

Skulle rekommendera följande två avsnitt:

och

samt avslutningsvis denna lista med förslag på portföljer och fonder:

Lycka till med ditt sparande!

2 gillningar