Hej! Jag har precis påbörjat mitt första långsiktiga sparande. Jag använder mig av min egen bank, Swedbank. Jag har öppnat ett ISK-konto och börjat månadsspara inom 2st fonder (Swedbank Robur Access Global och Spiltan Aktiefond Invenstmentbolag). Låter det som en bra fördelad portfölj eller finns det något annat tänka på? Har läst mycket här i forumet på sistone men är inte alls särskilt kunnig. Är tacksam för svar!
RT - bästa fonderna 2025 + massa mer bra för nybörjare
här är den länk ja kan ge dig med mest fond info i en läsning som är ny fräsch relevant och nybörjar vänlig, den kan du läsa.
Hej och välkommen till forumet!
Två billiga och populära fonder du har valt Vilken fördelning mellan dessa har du?
Jag tycker majoriteten, åtminstone 80-90% bör ligga i globalfonden, och resten i Sverigefonden.
Har du kikat på Swedbank access Sverige? Den är betydligt bredare än Spiltanfonden är. Men vill du gärna nischa dig och spekulera i investmentbolag så är väl den ett vettigt alternativ ändå.
Lycka till!
Hej. Tack för svar! Jag har bara fördelat det 50/50 för enkelhetens skull. Hur bör man tänka angående vilka fonder som ska vara högst/lägst fördelade osv? Jag månadssparar 1500kr i månaden för tillfället. Okej! Den har jag inte kikat på, tack för tipset!
Många här t.ex vill gärna efterlikna marknaden. Alltså investera marknadsviktat. Sverige utgör ca 1% av globalt marknadsvikt, så allt över det är ju en form av övervikt och spekulation att just Sverige ska gå bättre än alla andra marknader.
Men det finns även vissa argumentationer att investera lite extra i sitt hemland, t.ex att man psykologiskt inte får ett sämre resultat än “grannen på gatan” som har kanske har allt i Sverige.
Så ett väldigt vanligt portföljförslag som dyker upp här är därför runt 10-20% Sverige och resten i globala fonder.
00:08:55 Förslag på portfölj fördelning
länk till video där RT jan pratar om förslag till fondfördelning, där får du svar på din fråga om hur man ska/kan tänka om fördelning i % mellan fonderna, från 10 januari 2025 så är färsk bra info !! 00:08:55 in i videon börjar fördelnings snacket