Feedback på fördelning av portfölj framgent

Hej!

Tack för ett inspirerande forum.

För ca 12 år sedan började jag, efter att en god vän tjatat på mig under flera år, spara på börsen. Sagt och gjort, så började jag att spara 10% av min nettoinkomst.

Eftersom jag varit så ointresserad av sparande så följde jag min väns råd rakt av om att investera i Spiltan aktiefond investmentbolag. Jag fick också rådet att ha 20% av mitt totala börsinnehav i en räntefond, vilket jag också följde. Jag har sparat i Spiltan räntefond. Därutöver har jag de senaste åren också sparat lite i, återigen, Spiltans globalfond.

Så här har mitt sparande sett ut de första 11 åren. Allt är väl relativt, men det har gått bra. Även om mitt innehav, just nu, sett ljusare dagar.

Sista året hände något med mitt mindset och jag började att intressera mig för mitt sparande. Mycket tid har lagts på att läsa in och lära mig om börsen och det var då som jag bl.a. kom över detta forum.

Jag har det senaste året lagt till 5 investmentbolag i min portfölj. Dessa är; Investor, Lundbergs, Industrivärden, Latour och EQT.

Min fördelning i portföljen är enligt
följande:

Spiltan aktiefond investmentbolag - 68,96%
Spiltan Räntefond - 17,11%
Spiltan globalfond - 4,49%

Investor - 3,61%
Lundbergs - 0,93%
Latour 1,63%
Industrivärden - 1,72%
EQT - 1,55%

Från och med nästa månad har jag, tänkt att lägga till en global infexfond (Avanza global) i min portfölj.

Jag efterfrågar feedback på min portfölj.

Frågor som jag själv funderat på är hur jag ska fördela mitt månadssparande framöver mellan mina fonder/aktier. Och behöver jag rebalansera min portfölj?

Jag ser fram emot eventuell feedback. Också om den är kritisk (men förhoppningsvis konstruktiv😊)

1 gillning

Jag tycker själv väldigt mycket om investmentbolag. Du har ju en bra fond i Spiltan investmentbolagsfond och nu har du börjat köpa på dig aktier som återfinns i den fonden. Inget fel i sig, men du ökar inte riskspridningen.

I övrigt är det väl så att de flesta vill vara mer exponerade mot marknader utanför Sverige, medan jag själv känner mig bekväm med en ganska stor home bias. Jag tror t ex inte nödvändigtvis att svenska börsen eller kronan kommer underprestera mot övriga världen, och jag har inte för avsikt att pensionera mig i utlandet. Dessutom är svensk industri oerhört exponerad mot dollar och omvärld.

Räntedelen i portföljen är ju även den en smaksak som beror på din tidshorisont och hur känslig du är för risk och volatilitet. Själv har jag ett 15-20 årsperspektiv på portföljen och har 100% aktier.

Välkommen hit :slight_smile:

Det blir väldigt mycket i ett enda bolag, dvs Investor. Spiltan Investmentbolag är 28% i den plus ditt separata innehav så blir det cirka 23% av alla dina pengar i ett enda bolag :grimacing: inte jättebra riskspridning.

Tips 1: Börja i rätt ände och läs på RT materialet i länken nedan. Väl värt tiden. Önskar det fanns när jag en gång började :slight_smile:

Tips 2: Som du säkert kommer att förstå när du läser på i länken ovan så är huvud rekommendationen att köpa hela ”höstacken” dvs investera globalt i många bolag med viss home bias dvs Sverige på 10-20%. Du ligger nu med 100% i Sverige vilket är rätt extremt på andra hållet. Jag vet inte hur gammal du är men om du har en sparhorisont på 10++ år så räcker det gott och väl med 10% räntefond och många här har ingen alls. Cash som buffert gör sig bäst på sparkonto. Min portfölj baserat på RT skulle nog mer se ut som nedan. En enkel portfölj för fonder

Såklart kan du förenkla den mer, ta bort eller lägga till , men som ett grundförslag :slight_smile:

Tips 3. Enskilda aktier kan man absolut hålla på med. Jag gör det. Jag gillar de bolagen du har kanske förutom EQT. Men rekommendationen från @janbolmeson år att hålla det separat på ett konto/ISK så det inte tar överhanden. Det är svårt att slå globalt index över tid så det är mer av en hobby/lek. Den delen av kapitalet är rimligt att vara runt 10% av investeringarna. Där ligger du ungefär idag. På RT lingo kallas detta lekhink eller hobby hink. Efterhand som ditt totala kapitalet ökar så kan du också expandera denna delen, men 90% bör nog i första hand gå in i de breda fonderna ovan.

Tips 4. Jag nämnde buffert ovan och även lek/hobby hink. Det kommer från en struktur på hur man kan lägga upp sitt sparande så det funkar och är i balans över tid. Det kallas ”4 hinkars principen”. Alla gillar det inte men för mig/oss så hjälpte det oss att få struktur på sparandet - hur mycket behöver man i buffert på sparkonto, hur kan man spara med medel risk (för kortare sparhorisont tex 5+ år) och hur gör man med långsiktigt ”högrisk” sparande på 10+ år samt hur man kan hantera enskilda aktier och andra investeringar i en lek/hobby hink. Se avsnittet nedan om du tror det är något för dig.

Hoppas det gav något, läs på i kom igång guiden ovan är en varm rekommendation och lycka till :grinning::+1:

5 gillningar

Först vill jag gratulera dig till en lyckad portfölj! Har du haft den i 12 år har den ju gått riktigt bra.

Jag har själv alla dina innehav utom Industrivärden (finns med i Lundbergs).
Nu har ju jag sparat färdigt och är snart i uttagsfasen, men jag har i många decennier sparat i svenska, familjeägda investmentbolag och det har varit väldigt lyckat. Om det fortsätter vara så har jag förstås ingen aning om.

Investor, Latour och Lundbergs är de som har gått bäst och nu upptar 70 % av portföljen. Jag har aldrig ombalanserat. Har inte sett anledning till att sälja vinnarna för att köpa förlorarna.

Nu viktar jag om en del till globala indexfonder och Lysa (buffert 50/50) för att jag tyckte att aktieportföljen dök lite väl mycket i sista börsnedgången, men kommer att behålla de flesta (EQT har jag i en mindre lekportfölj och kommer att göra mig av med). Jag har Spiltan investmentbolagsfond som ett sparande till barnbarnen och räntefonden som en mindre buffert.

Som sagt, jag är inte alls i samma fas som du i livet, men slås av likheterna i vårt sparande … och för mig har det gått bra. Nu var jag väl igång med min strategi då jag upptäckte RT och skulle jag börja om skulle jag nog satsa mer på globala indexfonder som basen i mitt sparande (Lysa har inte riktigt övertygat mig).

Lycka till!

Stort tack för ett en fin feedback på mitt inlägg!

Gällande tips två - samt min slutsats av artikeln från RT - har jag också beslutat mig för att börja investera i en global indexfond. Jag kommer också att lägga över större delen av mitt innehav i min räntefond, i en global indexfond istället.

Stort tack ännu en gång för din input🙏

1 gillning

Tack för ditt svar!

Min egen analys - efter att ha tagit till mig av råd från både detta forum och RT - kommer jag att börja investera i en global indexfond. Min första åtgärd blir också att lägga över en del av mitt innehav som jag har i min räntefond i en global indexfond.

1 gillning