Hej!
Tack för ett inspirerande forum.
För ca 12 år sedan började jag, efter att en god vän tjatat på mig under flera år, spara på börsen. Sagt och gjort, så började jag att spara 10% av min nettoinkomst.
Eftersom jag varit så ointresserad av sparande så följde jag min väns råd rakt av om att investera i Spiltan aktiefond investmentbolag. Jag fick också rådet att ha 20% av mitt totala börsinnehav i en räntefond, vilket jag också följde. Jag har sparat i Spiltan räntefond. Därutöver har jag de senaste åren också sparat lite i, återigen, Spiltans globalfond.
Så här har mitt sparande sett ut de första 11 åren. Allt är väl relativt, men det har gått bra. Även om mitt innehav, just nu, sett ljusare dagar.
Sista året hände något med mitt mindset och jag började att intressera mig för mitt sparande. Mycket tid har lagts på att läsa in och lära mig om börsen och det var då som jag bl.a. kom över detta forum.
Jag har det senaste året lagt till 5 investmentbolag i min portfölj. Dessa är; Investor, Lundbergs, Industrivärden, Latour och EQT.
Min fördelning i portföljen är enligt
följande:
Spiltan aktiefond investmentbolag - 68,96%
Spiltan Räntefond - 17,11%
Spiltan globalfond - 4,49%
Investor - 3,61%
Lundbergs - 0,93%
Latour 1,63%
Industrivärden - 1,72%
EQT - 1,55%
Från och med nästa månad har jag, tänkt att lägga till en global infexfond (Avanza global) i min portfölj.
Jag efterfrågar feedback på min portfölj.
Frågor som jag själv funderat på är hur jag ska fördela mitt månadssparande framöver mellan mina fonder/aktier. Och behöver jag rebalansera min portfölj?
Jag ser fram emot eventuell feedback. Också om den är kritisk (men förhoppningsvis konstruktiv😊)