Borde jag ta bort eller lägga till något? ![]()
Välkommen hit! 
Ja, du har ju tiltat en global portfölj mot mer Sverige, mer tillväxtmarknader, fastigheter och teknik minus 10% räntor så du har chans på högre avkastning men också risk för sämre avkastning mot globalt index. Så är det det du vill så ser det ju bra ut 
Fonderna i sig för det du vill åstadkomma är nog bland de bästa i sina respektive kategori, även om du säkert kommer att få kommentarer på höga avgifter för teknik och fastighet.
Är du själv nöjd med den? 
Tack så mycket!
Ja anledningen till varför jag la till lite Sverige fonder var för att jag vill vara lite på den säkra sidan. Jag tog bort min Sverige räntefond och ville ersätta den med något annat.
Menar du att man ska satsa på antingen globalt eller sverige? Nu är det ju
Jo, precis teknik och fastighet är lite dyra i avgiften. Jag ville egentligen ha en bredd samt så tycker jag att det är lite roligt när det faktiskt händer lite saker.
Sverige är egentligen högre risk än globalfonder. Sverige är runt 0.8% av världens ekonomi så även med tex 10% Sverige så har man 10x mer Sverige.
10% Sverige är det som rekommenderas i RT modellportföljen med 100% aktier om du tittar på det avsnittet här?
Men du har ju mer Sverige än så. Det är en smaksak. En del tycker mer Sverige känns tryggare pga mindre valuta risk totalt sett. Andra tycker att mycket Sverige är högre risk eftersom Sverige är ett litet land med en relativt exportkänslig ekonomi. Men det är en smaksak.
Vill du ha den Sverige andelen så är det bara att köra 
Det viktigare beslutet är andelen aktier det avgör runt 80% av avkastning - 15% avgöras av vilken inriktning på aktiefonderna (tex Sverige, tillväxtmarknader etc) - bara 5% beror på exakt vilken fond du väljer. Det är tumreglerna
Så ditt viktigaste beslut är aktieandelen.
Så om utgår ifrån att Sverige är en risk så hade ett bättre beslut varit:
60% länsförsäkringar global indxnära
20% länsförsäkringar tillväxtm
10% Spiltan investmenbolag
Har jag förstått dig rätt då? 
Lite fel uträknat men du förstår ungefär 
Titta på basportföljen en bit ner i texten i avsnittet nedan. Det är RT rekommendationen men såklart kan du byta ut fonder som du vill.
Det är många här som både har 10 och 20% Sverige så väl som Tillväxtmarknader. Så din ligger helt i linje med vad många hör kör på.
Viktigast är att du hittar en ”sweet spot” där portföljen är som du vill … då ökar chansen att du låter den köra och det är det absolut viktigaste ![]()
Själv har jag basportföljen som bas men tillåter mig att ta ta in Max 20% olika special/bransch fonder som jag tror på. Då får jag i huvudsak utveckling som globala marknaden och sen det bli något bättre eller sämre beroende på mina begränsade bets.
Ja precis, det är ju ish det som jag har följt. Förutom att jag har en globalfond istället för två och har ett investmentbolag istället, vilket var ett alternativ.
Sen har jag ju ca 20% på nischade fonder? Är ”problemet”, utfrån att Sverige är en risk, att de nischade fonderna har en stor andel i Sverige?
Jag försöker verkligen förstå haha 
Jag förstår 
Nä, alltså du har lite tilt mot Sverige, lite teknik och lite mer tillväxtmarknad än basportföljen men det är väl inom vad många här tycker är normal ”personalisering” av en portfölj.
Många gillar också investmentbolag så det är inget konstigt alls. Investmentbolagsfonder har tidigare och varit del i RT portföljer men ströks mest för att förenkla portföljerna för de som månadsspara mindre belopp.
Själv har jag 10-12 fonder i mina portföljer eftersom jag liksom du vill ta lite egna bets. Det kan gå bättre än index men man ska medveten om att det också kan gå sämre men det hoppas vi ju inte på.
Så är du nöjd med din portfölj så är det bara att köra! Lycka till 

Precis, jag hänger med!
Tack så jättemycket för svaren, det uppskattar jag verkligen. Jag har lärt mig massor och fått ett nytt perspektiv.