Vilka fonder tycker du är dyra? I min mening så har vissa haft högre avgift, absolut, men i sin tur har det lönat sig i längden med betydligt bättre avkastning än billigare fonder (i mitt innehav).
Förstår forumets filosofi, och egentligen hade det inprincip räckt med LF Global. Men min fråga var ifall någon annan har input på min portfölj och vad jag skulle kunna göra för att ta den till nästa nivå.
Ny teknik fonden kostar 1,33% det får väl klassas som dyr?
Du har dessa nisch fonderna. Min input är att slopa dem, det finns inget som talar för att de ska gå bättre än index. Ersätt med bra global indexfond, och komplettera med tillväxtmarknad och Sverige om du vill.
Stort tack för svar! Absolut är den dyr, men den har också haft en avkastning på över 50 % bara senaste året och över 200% senaste 5 åren. Tror personligen väldigt mycket på teknik i kombination med de bolag som faktiskt ingår i fonden så därav mitt innehav.
Varför tillväxt och Sverige enligt dig? Och vilken globalfond kör du själv på?
Biased och sparra, om dessa stavningar då inte är tänkta som skämt eller något meme, i vilket fall jag ber om ursäkt.
Jag ber även om ursäkt för språkpolisandet lite off-topic men kanske det hjälper någon.
Tillväxt kan man ha för att få en bredare global exponering. De flesta globala fonder har inte med tillväxtmarknad. Sverige kan du ha med om du vill ha Home bias, det finns valuta fördelar med det. Men många har åsikter om Home bias.
Jag ser ingen anledning att addera en USA fond när LF Global redan innehåller 73% USA.
Jag ser heller ingen anledning att ha en separat Tech fond när LF Global redan innehåller nästan 31% Tech. Inte heller att betala 1% om året mer för det.
Spiltan är väldigt koncentrerad, 28% i ett bolag som är Investor. Fint bolag men väl koncentrerat till detta. Över 80% i 10 bolag.
Småbolag kan man absolut ha men då hade jag hellre valt att ha det globalt, tex Handelsbanken Globala Småbolag.
Så mitt motförslag är, beroende på vilken home bias du vill ha
Jag är inte riktigt med på resonemanget att högre risk automatiskt skulle ge bättre avkastning.
Däremot behöver man vara beredd att ta högre risk för att kunna få högre avkastning.
Instämmer om att över 1,3% i avgift är jättedyrt.
Jag hade satsat på en bred indexportfölj, men tiltat lite mot småbolag.
Tex Plus småbolag eller plus microbolag.
Har med både AMF Nordamerika och Swedbank Robur Technology A pågrund av deras stora innehav för av Nvidia, Microsoft, Broadcom, Taiwan Semiconductor, Apple, Salesforce, Servicenow, Amazon.com, Meta Platforms, Samsung Electronics osv medan LF Global fungerar mer som en hävstång/bas.
Spiltan, hiss eller diss?
Ska ta ett kik på Handelsbanken Globala Småbolag Däremot, varför är vi svenskar så bies mot just Svenska fonder? Har förståelse för att vi bor här och det är lättare att köpa bolag som vi känner igen, men finns det inte andra marknader som borde sias betydligt bättre?
Som jag läser TS är han fullt medveten om att globalt index ger högsta riskjusterade avkastningen över tid. Han vill nu göra ett visst avsteg från detta för chansen (ej garantin) om högre absolut avkastning. Han är säkert också medveten om att risken att gå sämre än index förmodligen är något större än chansen att gå bättre än index (inte få betalt för den ökade risken), men är villig att spela med det.
TS avsteg/bet är Nordamerika, teknikbolag, svenska småbolag och svenska investmentbolag. Det är väl dessa val/denna mix TS vill ha synpunkter på, inte att det är ”bättre” att endast köra på globalt index.
Rätt så?
Hej och välkommen!
Hunden har tuggat sönder sladden till min spåkula så jag kan tyvärr inte se hur det kommer att gå för din portfölj
Om du nu vill ha högre risk, hade du inte bara kunnat hålla dig till det som har högre riskjusterad avkastning och köra med hävstång istället?
Bara för att man vill ha högre risk innebär det inte att ens innehav måste ändras.
Min tråd kanske inte var så genomtänkt. Ville bara veta hur ni andra tänker kring era portföljer, känns som att alla kör 50-60% global index, 20-25% Sverige och resten tillväxt.
Hoppades på lite nya infallsvinklar och idéer. Inte bara mellanmjölk, och då har jag ändå respekt för era filosofier här på forumet, och varför. Är det någon som tagit ut svängarna och hur tänkte ni då?
Finns inga krav på genomtänkta trådar
Hursomhelst så är det ju ingen extrem portfölj du har. Har sett folk här med all in på Tesla eller stor andel kryptovalutor. Där snackar vi hög risk!