Tänk att det faktiskt sker, att techjättarnas enorma värderingsbubbla spricker och raset är ett faktum.
Finns det fonder som inte skulle beröras nämnvärt av det, men fortfarande ger godkänd avkastning kommande åren? Eller drar ett ras med allt? Isf finns det ingen anledning att hedga, så vida man inte gillar bankräntan
Idag har jag på tok för stor övervikt mot tech. Först genom rena teknikfonder, men egentligen är det mesta tech eftersom globalfonderna ligger tungt i Nvidia o Co.
Så, vilka fonder känner du är bra, och även tryggad mot US tech?
Min vol/low vol är en bra utgångspunkt tror jag. Eller multifaktorfonder.
Tyvärr har vi endast storebrand inom detta fält om vi håller oss till fonder som handlas i sek
Annars är profitabilitet intressant men då är det ETFer som gäller.
Jacke är alltid här men orkar inte svara på något som går ej att svara. Men håll dig til en Global indexfond långsiktigt . Kortsiktigt sparkonto och lev livet normalt med automatiskt månadssparande då har du gjort 99% rätt ifrån dig. Allt annat är leka sig spö kula inför framtiden.
Då är det som jag tänkte.
Klart det är en omöjlig fråga. Det känns bara märkligt att så många tycks vara ok med värderingen av us tech. Jag minns Framfab. Inga superminnen.
Men tyvärr efter 15-20 år på börsen troligtvis har man så många miljoner att man har inte råd bli av med de bara så där. Därför finns det Global indexfond och räntefonder/sparkonto beroende hur långt spar horisont man har. Men låt det vara i fred och ta det lugnt bara. Allt annat är överkurs och oftast onödig ansträngning ifrån oss småsparare. Men om man vill bli långsiktig vinnare måste man ta risk.
Tror snarare det handlar om en acceptans att tajma marknaden är svårt. Att sitta still i båten (global marknadsvikt), oavsett hur marknaden ser ut för tillfället, är en bättre strategi, än att försöka undvika krascher.
Tack för alla svar. Som faktiskt var det jag förväntade mig. Ligger kvar med majoritet i globalfond, men det känns bara trist att ha resten på en räntefond.
Ett sätt att försöka få en jämn avkastning och göra portföljens nedgångar mindre djupa, är att kombinera flera olika tillgångsslag med låg korrelation. En sådan portfölj passar inte alla men skulle du vara nyfiken kan Zinos tråd Jakten på den ultimata allvädersportföljen rekommenderas.
Tänker som så att de här pengarna jag investerar i börsen “inte finns” fast de finns där och jag ser dem.
Det är inget jag förhoppningsvis kommer behöva ta av på 15-20 år minst, så lika bra glömma dem, och vara passiv och ointresserad precis som mantrat är här på forumet! Tänk att latast vinner för en gångs skull
Det är nog många som är tekniktunga som kanske dels har en globalfond som är något aktivt förvaltad då bolagen medvetet överviktat tech-bolagen en aning, men kanske också har Robur Tech fonden, då ännu mer teknik…
Min 10% lekhink i PPM är finans istället, men jag vet inte om den skulle överleva speciellt bra vid krasch heller?
Jag ser att min favoritfond Skandia TIME Global ligger minus 0,27% sedan en vecka tillbaka och att RT gamla favoritfond Länsförsäkringar Global Index ligger minus 0,37% sedan en vecka tillbaka.
Det är inte kul att uppleva sådana här ras. Jag ligger sömnlös om nätterna.