Är det dax att släppa teknikfonderna?

Hej Hej

Jag börjar känna att det är dax att sälja mina teknikfonder , eller vad tycker ni?
Kanske har det loppet redan varit!
Och slänga in det på LF Global

Fredrik

Jag har så många åsikter om detta att jag inte yttrar dem ännu.

Men en kanske mer objektiv motfråga, vad är din exitstrategi för teknikfonderna du har? Eller har du tänkt behålla dem tills du går i pension för ditt kapital?

5 gillningar

Hej

Jag har dom mest på kul typ 10% av mitt spar, tänkte bara se om dom fortsatte att stiga
nä det e inget jag tänkte ha i 10år

Har din exit strategis villkor uppfyllts så är det väl ett rätt klart case?

Andra frågor att ställa sig, hade du köpt teknikfonderna idag om du hade haft pengarna på din depå/ISK motsvarande värdet?

Det är skönt ligga långt i 100 % global indexfond . Slipper tänka på branchspridning. Riskspridningen räcker för mig . Allt sköts automatisk månadsvis. :+1::grin:.

Be nice. :joy::joy:

På ämnet:

3 gillningar

Vågade inte lova att jag skulle klara att hålla käften hela tråden… :wink:

1 gillning

Nä jag skulle inte gå in med 100k idag, jag tror jag flyttar över till LF, eller vad tycker du Jan?

1 gillning

Det är en retorisk fråga va? :joy:
Känns som du redan vet vad Jan skulle svara.

1 gillning

Kul tråd, jag har haft samma funderingar i veckan. Jag har trots bättre vetande (och mot forskningen) en viss procent NyTeknik-fonder i portföljen. Nu när både TIN Ny Teknik och Swedbank Robur Ny Teknik underpresterat LF Global med 8-10%-enheter sen årsskiftet så börjar det klia i fingrarna… :grinning:

Det är lätt att ignorera forskningen och gå på känslor när NyTeknik-fonderna slår index med 50-60%-enheter på årsbasis…

Tesla börjar dock se billigt ut, kanske dags att hoppa in där? :joy:

1 gillning

Jag sålde en större summa i Robur Kapitalinvest (riktig dyr mot vad man får och typ “allemansfond”) som jag fått av äldre släkt väldigt nyligen. Till min stora glädje ganska nära toppen. Tittade på innehaven när jag sålde och de är spontant rätt rejält tech-viktade, så det var verkligen en enorm flax att jag just nu fick möjligheten att sälja. Antagligen p.g.a. tech-innehaven så har den gjort ett rejält ryck de senaste åren (5 morningstar stjärnor).

Nu ligger pengarna i LF Global indexnära istället till en mycket behagligare avgift och har avkastat dubbelt från när jag sålde för nån månad sen. :slight_smile:
Kunde precis lika gärna varit det omvända.
När man haft sån tur som så känner man verkligen vilket lotto börsen är. Klamrar jag mig ännu hårdare fast vid mina indexfonder och forskningen…

3 gillningar

Sorry att vi kapade den här tråden lite. Det är bara att backstoryn är att vi länge har fått skit för att INTE rekommendera tech-fonder av just den här anledningen.

Min ståndpunkt, som jag dåraktigt håller fast vid, är att alla avvikelser där man nischar sitt innehav FRÅN en global indexfond resulterar i att man tar risk som man (riskjusterat) inte får betalt för. Inte att man inte inte kan få en högre avkastning men att man får mindre betalt för varje enhet risk man tar.

Så ja, jag föredrar LF global alla dagar i veckan. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Om du inte känner för att sälja allt på en gång kan ett omvänt månadssparande på 3-6 månader vara en väg.

Kul att läsa alla komentarer , jag kommer att bestämma mig 21.00 i kväll om det blir att flytta 100 k till LF nu eller om jag ska vänta lite, Tack för alla tips och funderingar

1 gillning

Teknikfonder/aktier har gått som tåget just idag och ikväll i USA :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ha ha. Å andra sidan är det kanske i uppgång man borde sälja av egentligen så ska bli spännande att höra hur du gör.

2 gillningar

Har redan laddat micropoppen och soda-streamern. 21:00 smäller det! :smiley:

4 gillningar

Jag trodde att du var lite längre långsiktig än till kl.21.00 i kväll :joy:! Redan imorgon kan det bli -2% på teknik index. Lite svårt att vara kortsiktig i högrisk branch index. Det tar 2 dagar att sälja en sådan branch fond.:+1:

Någon som kollat på detta avsnitt, pratas om att man ska lämna USA och just globala passiva för de viktas mycket mot USA.

Vilka teknikfonder har du?

Det verkar som att Tesla är inne i en tjurfälla just nu. Kan fortsätta uppåt ett tag till innan den kraschar igen :grinning:

Jag har sålt mina teknikfonder till förmån för LF Global och tänker inte köpa tillbaka förrän dom tappat 30-40%.

Min gissning som jag chansat en liten summa på är att tech kommer fortsätta bra året ut. Jag sover gott med den tanken även om jag skulle ha fel :slight_smile: