Global indexfond vs techbubbla

Globala indexfonder innehåller, som bekant, 70-75% amerikanska bolag och därmed stora techbolag med väldigt hög värdering. Många tror att den bubbla som uppkommit kommer att spricka förr eller senare.
Europeiska bolag har å andra sidan en betydligt mera balanserad värdering.
Det jag är nyfiken på är vad communityn anser om att vikta upp Europa indexfond på bekostnad av Global indexfond.
Jag vet att detta luktar marknadstiming men samtidigt är värderingarna och indexvikten i Globala indexfonder ett faktum.

1 gillning

Hela filosofin på forumet är att investera så brett som möjligt med marknadsvikt. Så du frångår ju det när du viktar upp en viss region. Det är samma med Home Bias.

Det är upp till dig om du vill göra det. Om du tror på Europa så kör på. Men gör det så fall långsiktigt, så du har en chans att få effekten av ditt bett.

Det betyder inte att det är övervärderat.

1 gillning

Vilka då?

För att de inte växer…

Var ett avsnitt igår på SVT ekonomibyrån där gubbarna levde kvar på 80talet. Tyckte det var mest skrämsel.

De sa bland annat att amerikanskt kapital kommer lämna USA för Europa då det ansågs “övervärderat”.

Börsen 2025 är något annat än < 2015.

Allt går snabbare med köp/sälj direkt i mobilen, förr planerade msn köp och sälj veckovis i förväg genom möten på bankkontor.

De som vill investera “säkert” sätter in på globala indexfonder vilket boostar redan “höga” bv i bolagen.

Ja det kanske är övervärderat sett till bolagens resultat men samtidigt blir det mer själva aktien/fonden man äger precis som crypto.

Du kommer ha rätt…
Eller så kommer du ha fel…
Att göra som du föreslår blir alltid en fråga om slantsinglingling.
I morgon är det 50% chans att börsen går upp.
Det är också 50% risk att den går ner.
Hur det blev vet du i övermorgon.

Det är nog snarare ca52% chans att den går upp och 48% ner.

Men kommer inte indexena ändras om bolagens storlek osv ändras?

Så om techbolagen blir mindre och Europa börjar ånga på kommer inte de globala indexfonderna spegla det?

Jo, indexfonderna följer ju sitt index. Indexet speglar marknaden.

1 gillning

So just keep buying? :tipping_hand_man:t2::partying_face:

2 gillningar

Som vanligt :slight_smile: Inget är annorlunda den här gången heller…

2 gillningar

Massa clickbaits dyker upp om ras. Det är en sättning så fortsätt månadsspara och sitt stilla i båten. :sailboat:

1 gillning

Tänker svara lätt och säga om du är aktiv och vill ta chansen.

Tech över global

I dagsläget apar så gått som alla global fonder efter usa och tech fonder. Så man är inte mer skyddad vid plötsligt ras på börsen. Visst global går mest troligen bara ner 0,80% när tech fond går ner 4.

Men om inte marknaden ändrar sig de kommande 10 åren, så kan tech går bättre än global. Trots större dippar vid nedgång.

Edit.
Ser att åter igen så ska kommentera som inte säger bara global, makeras negativt

1 gillning

Sparhorisont. Sparhorisont. Sparhorisont.

Har den ändrats sen globalfonderna bestod av 69% USA ?

Passar ju in perfekt då på rikatillsammans. Fire och antal räntor osv är också lika föråldrat. Men if it works, why change. Men finns andra och bättre sätt idag.

Ja och nej.

De varnade för ras som i att sälj av indexfonderna. Jag sitter kvar.

Jag tänker likadant och har minskat mitt innehav i Globala indexfonder med 10%. Möjligen minskar jag ytterligare. Jag har istället köpt en aning tillväxtmarknadsfonder och guld-ETC. Kring 50% av mitt sparande är likvida medel. Det skulle nog de flesta tycka är för mycket, men måste jämka riskaptiten med frugan :slight_smile:

Kan hända du har rätt.
Jag har dock aldrig singlat en slant och fått 0.52 krona.