MattiasA90
(Mattias Andersson)
29 Januari 2025 19:43
3
Galen är du väl inte om du behöver de 300kkr nu eller närmsta åren. Men är det ett långsiktigt sparande och horisonten är fortsatt uppåt 10 år eller mer så tycker jag du ska låta pengarna vara kvar.
Det är massor med trådar på ämnet i forumet nu, många som är oroliga och en känsla av att “det är annorlunda den här gången”. Men även det här kommer att passera, precis som alla böroroligheter, presidenter, krig och upp och nedgångar har gjort tidigare.
Här finns mer att läsa på ämnet:
Mycket av kritiken mot den stora koncentrationen i indexfonder riktar in sig på fonder baserade på just S&P500, vilket ju är ett smalt nationellt large-cap index, inte en bred globalfond, vilket är det vi brukar rekommendera här.
I en riktigt bred globalfond, som min favorit VT, så utgjorde Mag-7-bolagen ca 18,6% vid årsskiftet. Nvidia stod för 3,57%.
Visst, det är mycket, men det innebär ju att den absolut inte står och faller med 7 bolag, utan 81,4% av fondens värde utgörs av annat.
Den kon…
Verkar som att Trump marknaden på börsen har börjat. Nyheterna flöder av ekonomisk oro.
Så hur länge tror ni det kan hålla på. Kan Trumps påhitt påverkar börsen i 4 år. Eller tror ni det finns en gräns för hur mycket hans utbrott kan påverka börsen.
Hej, jag har det mesta av mina besparingar i “Lysa Global bred” aktieindexfond och är inte alls engagerad, men nu talar ju alla om att börsen kommer rasa i USA under 2025 och blir då minst sagt lite orolig (inte minst av att se på när Elon Musk heilar och Trumps olika utspel). Om jag läser rätt så ser Lysas breda globala indexfond ut att innehålla drygt 70% amerikanska aktier (se bild).
Du om fattar kan du snälla förklara så en 12 åring skulle förstå hur jag ska tänka. Behöver jag placera om pe…
Globala indexfonder innehåller, som bekant, 70-75% amerikanska bolag och därmed stora techbolag med väldigt hög värdering. Många tror att den bubbla som uppkommit kommer att spricka förr eller senare.
Europeiska bolag har å andra sidan en betydligt mera balanserad värdering.
Det jag är nyfiken på är vad communityn anser om att vikta upp Europa indexfond på bekostnad av Global indexfond.
Jag vet att detta luktar marknadstiming men samtidigt är värderingarna och indexvikten i Globala indexfonde…
Hej, sitter på en ansenlig andel av investeringarna i Lysas ISK. Är mycket nöjd men nu börjar det lite kännas som att deras fonder har en ganska hög exponering mot amerikanska tech-bolag vilket oroar mig lite givet att USA-börsen är oerhört högt värderad. Särskilt dessa bolag.
Hur ska man tänka? Öka upp andelen räntefonder på Lysakontona? Eller som vanligt “sitta still i båten”? Något annat?
Är det någon som vet om Lysaroboten balanserar om sitt fondinnehav till fonder med mer defensiva aktier…
Hej gänget,
Om jag vill ha en global indexfond, men som exkluderar big tech, apple/microsoft/nvidia/dell osv. Detta gärna med låg avgift, vad är era förslag?
Har ni även förslag på räntefonder så är även sådana av intresse för en annan del av sparandet (har ingen idag)
Mvh Victor
6 gillningar