Techbubbla i USA

Hej, sitter på en ansenlig andel av investeringarna i Lysas ISK. Är mycket nöjd men nu börjar det lite kännas som att deras fonder har en ganska hög exponering mot amerikanska tech-bolag vilket oroar mig lite givet att USA-börsen är oerhört högt värderad. Särskilt dessa bolag.
Hur ska man tänka? Öka upp andelen räntefonder på Lysakontona? Eller som vanligt “sitta still i båten”? Något annat?
Är det någon som vet om Lysaroboten balanserar om sitt fondinnehav till fonder med mer defensiva aktier i tider som dessa?

Om din sparhorisont inte ändrats så borde du spara på som vanligt.

Lysa har ca 20% Sverige, en del tillväxtmarknader och dessutom globala småbolag, du har en jättebra riskspridning.

3 gillningar

Tack för din kommentar, sparhorisonten har ju inte ändrats, nej. Vet du hur Lysas Europaexponering ser ut?

1 gillning

Vet inte exakt runt 12-13% plus 20% i Sverige.

På ett eller annat sätt är det alltid ”dessa tider”. Still i båten, samma samma, hela tiden.

7 gillningar

Har något ändrats sedan du svarade på frågorna som var obligatoriska för att få starta upp med lysa ?
(det går att göra om testet för att stämma av risktolerans m.m.)

3 gillningar

Om bubblan verkligen spriker. Vad ska ta över. Eller rättare sagt gå plus när tex Microsoft Eller nividia går back.

Tror inte att det går att undvika en nedgång.

2 gillningar

Vad menar du med att ta över? Värdet på alla bolag på alla världens börser kan sjunka, pengarna försvinner helt enkelt behöver inte ske någon förflyttning.

1 gillning

Skrev en förklaring precis undertill

Det är inte “annorlunda” den här gången heller.

Ett vanligt argument när folk börjar bli oroliga för nedgångar, hur globala marknaden ser ut och så vidare är just “this time it´s different”. Men det är det inte…

Sitt still i båten. Pillande och andra beteendemässiga misstag kan kosta mycket i slutändan.

7 gillningar

Har ni sett kinesiska DeepSeek? Open source AI som är gratis. Har fått börsen att skaka.

4 gillningar

Global indexfond är en jättebra båt men tror man inte på båten blir det svårt att sitta kvar.
Har försökt diskutera detta i andra trådar den psykologiska aspekten.
Går få världsexponering utan att köpa bolag värderade till 40ggr vinsten bara för att de är störst.
Tappar du nattsömn osv eller känner att det finns risk att du säljer vid nedgång för att du inte tror på båten är det nog bättre att justera lite tills du tror på båten. Helst igår då men det är vad det är.

4 gillningar

Då köper man sig mindre segelbåtar/robåtar och känner sig tryggare på atlanten :joy::partying_face:

2 gillningar

Jag går i samma tankar. Ligger tungt i globala fonder och insåg för en vecka sedan att 70% av mina värdepapper ligger i amerikanska aktier, främst tech-bolag. Valde att sälja av 10% av mina globala fonder och istället lägga i guld och tillväxtmarknader. Globala fonderna består till nästan 10% av NVIDIA eftersom den är så högt värderad. Åker på en brakförlust idag när NVIDIA tappar stort, men åtminstone lite mindre förlust eftersom jag sålde av 10% av mina globala fonder.

Min personliga uppfattning är att risken för bred amerikansk aktienedgång har ökat. Jag vill minska mitt innehav i globala fonder ytterligare men oklart vad jag istället bör lägga mina pengar. Kanske öka andelen likvida medel, för min egen sinnesro tills jag upplever att läget har stabiliserat sig?

2 gillningar

Vad har du för globalfond? DNB global har 4,7 % NVIDIA och Avanza global har 7,34%. Apple är ett större innehav i båda men inte större än 10%.

4 gillningar

Har två olika. Avanza Global är ena. Den andra är Nordnet Global Index med 9,1% i NVIDIA.

Låter som en fond som exkluderar lite väl mycket av esg skäl? Byta till en bredare kan vara idé när det skiljer så mycket på näst största innehavet?

2 gillningar

Om man överväger att dumpa fonderna pga nedgång på 3-4 % (efter upp 30 % under 2024) så har man väldigt mycket mer risk i sin portfölj än man tål. Ändra till en 70/30 eller 60/40 och sov gott, glöm all denna ångest ni känner över för hög risk!

Kan tillägga att jag själv kör 70/30 sen något år tillbaka. Passar mig bra. Känner att jag har skapligt av värdeökningen/insatsen kvar men är ändå med på mesta delen av eventuella uppgångar :blush: win/win och jag slipper tänka på att tajma …

13 gillningar

Haha exakt!! :grin:
Förhoppningsvis lägger man småbåtarna i en lugn insjö i sverige istället för atlanten, men de kan ju springa läck trots det. Och fångar sällan en bra våg där :wink:
Men det känns bättre/lugnare :grin:
/båtreferensmakaren

1 gillning

Låter som Nordnet och Avanza båda är en aning aktivt förvaltade då man medvetet väljer att avvika en del från marknadsvikt, så då bör tappet bli större i tex Nvidia i dessa än DNB eller Robur global som båda är väldigt nära marknadsvikt.