Behöver lite tips här, det känns som jag har för många fonder. Borde nog ha två mindre än vad jag har. Vilka skulle ni ta bort? Ignorera procenten under.
Alla utom en globalfond?
Behåll en av globalfonderna, sälj resten. Vill du ha lite Sverige (10-20%) så kan du med stor fördel skaffa Plus Alla Bolag istället för Zero.
- Sälj teknikfonden
- Sälj Avanza Zero
- Behåll en globalfond, sälj de andra
Då har du en globalfond samt spiltan, som du kan ha kvar om du vill.
Varför det?
Så länge du är nöjd med avkastningen ska du behålla alla.
Du kan ha 100 fonder, det är i slutändan själva avkastningen som det gäller.
Men om du tror att du kan få en bättre avkastning genom att ta bort någon fond, så bör du då analysera det.
Jag hatar att betala avgifter och skulle i sådana fall successivt snegla på lite aktier.
Alla ser ut att vara globala indexfonder? Tror man säger att det ska räcka med bara en bred indexfond, men kan någon förklara varför det är så? Är det inte en fördel att ha flera fonder om de har olika innehåll (och samma låga avgift)?![]()
Jag hade behållit en globalfond, Spiltan och lagt till en Europafond.
Hade nog också kryddat med Metaspace Fund
Alt. Hade jag tagit bort Spiltan och köpt investor.
Investor är väl ingen fond? TS rådfrågade om sina fonder. ![]()
![]()
Var bara en rekommendation om man vill köra det istället för en ren svensk fond. Investor är ju trotsallt som en fond och billigare och har utklassat index år efter år.
Hur kom du fram till att du borde just två färre? Vad stödjer du ditt eget resonemang på förutom en “känsla? Sannolikt kommer du få svar som spretar åt lite olika håll.. Utgå från 100% i en global indexfond och fundera sedan på vilket håll du vill “spreta” och varför. Vill du ha en slant i Avanza zero för den lite snabbare likviditeten jämfört med många andra fonder? Hur gick resonemanget när du skaffade flera olika globala indexfonder? Tror du de aktivt förvaltade fonderna kommer slå index (trots osannnolikheten över tid)? Vill du inte fundera på det? = Global indexfond alt. Fondrobot ![]()
Hm, intressant. Är inte risken att den svänger sjukt mycket eftersom den är så nischad? Kanske bättre att satsa på renodlad teknikfond som inte exponeras mot “osäkra“ rymdbolag?
Jag har lärt mig att man borde ha en bas typ 80%, typ en billig globalfond. Sen en Sverigekrydda, typ Spiltan + låg avgift. Och sen typ 10% chans såsom teknikfond eller dylikt.
Anledningen till att “två färre” är därför att om fond A och fond B rör sig exakt likadant vid en börsuppgång eller ett ras, så fyller de ingen funktion tillsammans. Det blir bara administrativt jobb.
Det är nog inte man ska ha, utan mest som lekhink om man tycker det är roligt.
EM, småbolag, eller kanske guld är nog bättre att fylla upp de sista 10% om man ska investera som forskningen säger.
Okej, tack för alla tips, jag tror jag funderat om lite nu. Vad tror ni om
Länsförsäkringar Global 55%
Spiltan 15%
Sweddan tech A 15%
Investor 10%
Metaspace eller annat 5%
?
Är det en fond med 1℅ avgift?
Spring.
Om du då vet vilka “A” och “B” är, som följer varandra exakt så är svaret att ta bort antingen A eller B.
Swedbank alltså. Kallar den för Sweddan ![]()
Ja, med avgift 1.36%…