Vilka fonder ska jag ta bort i mitt sparande?

Tänker du att det inte är värt den avgiften? Ta typ Avanza World Tech (lägre avgift) eller lägga de pengarna i Länsförsäkringar Globalfonden?

Vad tror ni om Avanza tech solutions by Barrett istället för Sweddan Tech A?

Går att räkna på själv.

Alla fonder med över 0.3% i avgift bör komma med en varningstext.

3 gillningar

Skulle behålla Avanza alt Läns Global och Spiltan men lägga till en europa fond typ Storebrand.

• 50% Global
  • 25% Spiltan
  • 25% Europa

Absolut inte värt.

Tycker inte heller att någon teknikfond är värd att prioritera över den globala fonden.

4 gillningar

Kör alla ägg på forum-doktrinen, 70% amerikanska Mag-7 techbolag och lite småpytsar med annat (= 100% Globalfond).

Eller så kan du kanske hedga lite. Jag skulle slänga ut två av tre globalfonder då de är kaka på kaka, och slänga ut technology (fanns en poäng med den förr när Barrett var förvaltare och prickade alla rätt under väldigt lång tid, men förmodligen inte nu längre). Skulle behålla lite AZA Zero och Spiltan, samt ta in en Europafond, en EM-fond och en råvarufond.

Ett tips är ju att kolla på de största innehaven i varje fond och jämföra lite. Det är lättillgängliga uppgifter som finns på fondinfosidan hos alla distributörer. Fundera över vad du faktiskt får när du köper en viss fond, för en fond är trots allt bara en portfölj av värdepapper.

Den verkar kosta 1.51%, vilket är rätt högt. De största innehaven finns ju redan i din globalfond.

1 gillning

Tack, jag har nog bestämt hur jag ska göra men nu är jag kluven mellan Nvidia och Microsoft. Microsoft är ju mer safe än Nvidia men Nvidia slår ju rekord hela tiden i vinst. Är mest orolig för Trumps utspel och påverkan på Nvidia. Microsoft är mer stabil.

Ja, blev lite sugen på den eftersom han var ju nyckeln till Swedbank tech A innan och har nu startat en ny fond. Det skulle vara om jag sålde Swedbank.

Han är en av VÄLDIGT få förvaltare som visat ihållig förmåga att slå index över tid, både i techfonden och den breda globalfonden han förvaltade. Nu förvaltar han motsvarande fonder hos Carmignac, och den där Avanza-fonden är väl en matarfond till hans techfond. Om man vill betala 1,5% förvaltningsavgift på att betta att han fortsätter göra det är upp till var och en. Jag har bara en väldigt, väldigt liten pott där själv.

1 gillning