Tänkte investera 48k på avanza för det är gratis avgift upp till 50k. Och som jag förstår då så spelar avgift ingen roll för det är helt gratis.
Nu eftersom att avgiften inte spelar någon roll, vad skulle ni köpa för 48k för långsiktig sparande.
Känns som att det finns bättre fonder än t.ex LF Global om man bortser från avgiften i detta fall. Har sett Swedbank robur tech som ett väldigt bra val?
Hur stor är din allokering på Lysa? Om under insättningsgaranti, varför inte fortsätta fylla på det sparandet / skapa ett nytt sparande hos Lysa med samma fördelning.
Om över insättningsgaranti så kanske en annan plattform som Avanza eller Nordnet med standardportfölj 70 % global index, 20 % sverige, 10 % asien.
Sparar inte till något specifikt. Är ugn och behöver inte pengarna så låter pengarna växa för mer ekonomisk trygghet när jag blir äldre.
Kommer behålla resterande pengar på lysa, 800k 100/0 aktier.
Men har 50k på kontot som jag tänkte investera.
Känns då smart att köpa något för 40-48k på avanza. För mer diversering och räknar med högre avkastning på den summan pengar än lysa? Med rätt fond val.
Även om fonderna är gratis så skulle jag fortfarande välja vanliga breda och billiga indexfonder då det är bevisat att det är mycket svårt att slå dessa på lång sikt.
Historisk avkastning hos en enskild aktiv fond har ingen koppling till framtida utveckling för den samma. Det är bara ett trick bankerna använder för att sälja in sina dyra fonder.
I praktiken startar de nya fonder hela tiden och lägger ner de med dålig historik. Så det ser ut som banken lyckas. Men fondspararna får inte den avkastningen. Då många hamnar i de fonder läggs ner efter de avkastat dåligt.