Bästa investeringen?

Har idag alla mina pengar på lysa 100/0 aktier.

Tänkte investera 48k på avanza för det är gratis avgift upp till 50k. Och som jag förstår då så spelar avgift ingen roll för det är helt gratis.

Nu eftersom att avgiften inte spelar någon roll, vad skulle ni köpa för 48k för långsiktig sparande.

Känns som att det finns bättre fonder än t.ex LF Global om man bortser från avgiften i detta fall. Har sett Swedbank robur tech som ett väldigt bra val?

Åsikter, tips?

Räcker med att dina 48k ökar 5% så har du spräckt 50k gränsen och betalar full avgift igen.

Så fort du passerat den betalar du avgift även om det skulle gå under 50k

Lysa är väl billig och bra nog ?

1 gillning

Vad sparar du till?

Hur stor är din allokering på Lysa? Om under insättningsgaranti, varför inte fortsätta fylla på det sparandet / skapa ett nytt sparande hos Lysa med samma fördelning.

Om över insättningsgaranti så kanske en annan plattform som Avanza eller Nordnet med standardportfölj 70 % global index, 20 % sverige, 10 % asien.

Skulle kunna sänka beloppet till 40k. Skulle det närma sig 50k kan jag ta ut lite pengar och använda för skojs skull, eller flytta till lysa.

Känns som att det skulle ge en högre avkastning än att ha pengarna på lysa, även om det blir små belopp i slutändan.

Sparar inte till något specifikt. Är ugn och behöver inte pengarna så låter pengarna växa för mer ekonomisk trygghet när jag blir äldre.

Kommer behålla resterande pengar på lysa, 800k 100/0 aktier.

Men har 50k på kontot som jag tänkte investera.

Känns då smart att köpa något för 40-48k på avanza. För mer diversering och räknar med högre avkastning på den summan pengar än lysa? Med rätt fond val.

Kanske har tänkt fel.

Även om fonderna är gratis så skulle jag fortfarande välja vanliga breda och billiga indexfonder då det är bevisat att det är mycket svårt att slå dessa på lång sikt.

Ingen aning.

Men du kan ju ta den dyraste aktiva fonden med hälften av pengarna. Andra hälften placerar du i en Global indexfond.

Så kan du se vilken som vinner :ok_hand:

Här har du en jäkel, du kan testa :wink: 24% avgift

Insättningsgarantin gäller pengar på konto, inte fonder.

Dra på trissor! Hur lyckas en sådan fond locka in kunder? :deer:

4 gillningar

Haha eller hur.

Den har gått fantastiskt dåligt också :joy:

(Gul linje är LF Global)

Den hängde ju med hyffsat fram tills 2021 ser det ut som ungefär? Undra vad som hände då, medans LF tuffade vidare uppåt?

Den verkar vara tungt investerad i tillväxtmarknader. De har ju inte utvecklats så bra efter 2021… Så kan vara det.

Finns det bättre fonder än LF Global säger du?

Vad har du för vetenskap som tyder på det?

All vetenskap pekar nämligen på att globala indexfonder krossar allt annat i längden för gemene man som inte har tillgång till insider trading:

Globala indexfonder är skit bra. Aldrig sagt något annat. Därför jag har 95% av mina pengar på lysa.

Finns absolut många dåliga samt dyra fonder där ute.

Den jag kollade på är Swedbank robur tech. Och det är gått väldigt bra för de. Mycket bättre än LF global.

Gula är robur tech

Bra och bra… Om du hade köp den strax efter millennieskiftet behövde du vänta typ 17 år innan du ens var på plus igen.

1 gillning

Jovisst, men vad är det relevant för egentligen?

Historisk avkastning hos en enskild aktiv fond har ingen koppling till framtida utveckling för den samma. Det är bara ett trick bankerna använder för att sälja in sina dyra fonder.

I praktiken startar de nya fonder hela tiden och lägger ner de med dålig historik. Så det ser ut som banken lyckas. Men fondspararna får inte den avkastningen. Då många hamnar i de fonder läggs ner efter de avkastat dåligt.

2 gillningar

Å andra sidan… Sitta och bevaka att det inte hamnar över 50k för att spara några hundra lappar per år🙄

2 gillningar

Mm kanske inte värt. Dessa 45k på avanza får bli någon typ av lekhink / spekulation.

Jag har Swedbank Robur Technology A och har även AMF Aktiefond Nordamerika i lekhinken. Jag ser inget fel med att ha dem i lekhinken. Så kör på bara.