85% av aktivt förvaltade fonder underpresterar i USA 2021

Lutar mot att 85% av aktivt förvaltade fonder i USA kommer att underprestera mot S&P 500 i år.

Låst artikel från igår:
https://www.wsj.com/amp/articles/stock-pickers-are-struggling-to-beat-the-market-11640692983

2 gillningar

Och ändå skrattar de flesta när man nämner att man investerar i indexfonder för att man inte litar på bankmannens rådgivning… :joy:

5 gillningar

Jag kan inte läsa hela artikeln, men jag tolkar det som att de jämför alla aktivt förvaltade fonder mot S&P 500 och inte endast Large Cap fonder. Så känns ännu värre än att bara Large Cap fonder underpresterar.

Det där är så absurt. Jag blev utskrattad på mitt förra jobb under hösten 2020 när jag berättade att jag satsade på indexfonder. Mina kollegor (unga män) sa att det var uppenbart att teknikfonder var grejen. Teknik kommer alltid utvecklas och ligga i framkant. En hade allt sitt kapital i Robur Ny Teknik. Har ju gått bra i år?!

På mitt nya jobb käkade jag lunch med en relativt hög chef, när vi pratade pension och fonder. Visade sig att han också hade allt i indexfonder. Trots han är hög chef på ett techbolag.

9 gillningar

Jag tittade på nedan intervju igår och kom väl fram till att jag kan skippa 5% här och 1-2,5% där. Gång på gång får man det bekräftat att index + rör ej är en fantastisk formel. Så jag lutar väl åt att nu när Lysa presenterar en finfin lösning för sin Sverige-del (inkl Investor hehe) köra 90% Lysa och 10% Plus småbolag INDEX :heart_eyes: , mangla in allt jag kan och sedan skratta hela vägen till banken.

Typ vad jag gör nu :+1:, 90% Lysa (hälften Bred, hälften Hållbar), och hålla kvar 10% på Nordnet där jag har svenska småbolag.

Månadssparandet kommer gå till Lysa. En gång per år får jag bonus på typ en månadslön, och den kommer gå till Nordnet där jag fyller på småbolagen.

… Vilket inte är vad jag gjort tidigare. Tidigare har jag haft 100% på Nordnet (och innan det Avanza), och 24/7 filosoferat om hur den optimala portföljen ser ut.

2 gillningar

Knappast ngra stadiga besökare i RikaTillsammans-forat bland förvaltarna bakom dessa 85% :slight_smile:

1 gillning

Vi kanske ska skriva på engelska så de kan följa oss?

3 gillningar

Det känns fel på ett sätt men jag är så jävla skadeglad över just Teknik-fonderna efter folks överdrivna hausse 2019-2020. Bland såväl amatörer som proffs så har de hållits upp som solklara vinnare för all framtid. Köp TIN/Robur Ny Teknik och du får garanterad avkastning upp i stratosfären :point_up_2::rocket:.

Har flera gånger motargumenterat att det inte finns ett motsatsförhållande i att ny teknik blir en allt större del av våra vardagsliv även om värderingarna kan halka efter index för det. 2021 har liksom bevisat det!

Med det sagt gick sektorn upp mycket mer och under mycket längre tid än jag någonsin kunnat ana… Så de lär väl göra 50%+ under 2022! :joy:

Jag ska lyfta dem där 10% från Avanza till SAVR tänkte jag. Färre skäl att logga in ofta och så hamnar man under 0.4% på Plus Småbolag dessutom.

Dags att gå all in på Ny teknik nu! :wink:

1 gillning