Varför pratar ingen om Ny Teknik-fonder längre?

Året är snart över och det verkar sluta i katastrof för vissa av de Ny Teknik-fonder som var så extremt hyllande förra året. Själv blir jag uppgiven över att det pratas väldigt gott om nischfonder och deras förvaltare när det går riktigt bra, men när det går riktigt dåligt så hör man ingenting.

Så här långt 2021:

• TIN Ny Teknik: -0,4%.
  • Robur Ny Teknik: -6%.
  • Lannebo Teknik Småbolag: +15%

Halvjämförbara index:

• Stockholmsbörsen (OMXSPI): +28%
  • Länsförsäkringar Global Indexnära: +31%
  • MSCI ACWI Information Technology: +27%

Vad tror ni det här beror på? Är det för tidigt att dra några slutsatser? TIN Ny Teknik ligger t.ex. fortfarande långt över index om man tittar på de tre senaste åren, även om en underavkastning på 30 procentenheter är rätt svår att ta igen.

4 gillningar

Vad det beror på att ingen pratar om det? För att fonderna avkastat dåligt i år helt enkelt. Människor älskar att prata om det som gått bra senaste 6-12 månaderna. Är väl säkert någon överlevnadsinstinkt från när vi bodde på stäppen det beror på.

Påminner om det väldigt konstiga fenomenet att efterfrågan på guld ökar när priset går upp. Människor älskar tron om att kunna göra snabba klipp och bli rika snabbt antar jag.

Detta är väl säkert också anledningen till att momentumstrategier kan fungera.

8 gillningar

Som du säkert vet var rollerna omvända förra året.

2020 tin ny tek +70%
2020 LF global +2%

När de gör reklam på tv är det för att de vill sälja.

En teknikfond är svårsåld nu, i år försöker man istället sälja sina indexfonder

Det är kanske när de gör som mest reklam man absolut inte ska köpa utan sälja :lying_face:

Haha det snacket hörde man inte förra året, vilka indexfonder har slagit sitt index nej då var det index är skit, avkastar lågt, de kan aldrig vara bättre än sitt index pga avgifter osv

8 gillningar

Mänsklig psykologi. Vi är flock- och vanedjur. Livrädda för att göra fel. Då kommer vi välja det som känns bra.

Du kan ju kolla på ARKK också, har gått jättefint senaste året :wink:

Lite olika bias som drabbar investerarar och i synnerhet denna:

Chasing Trends
This is arguably the strongest trading bias. Researchers in behavioral finance found that 39% of all new money committed to mutual funds went into the 10% of funds with the best performance the prior year.5 Although financial products often include the disclaimer that “past performance is not indicative of future results,” retail traders still believe they can predict the future by studying the past.
Humans have an extraordinary talent for detecting patterns and when they find them, they believe in their validity. When they find a pattern, they act on it but often that pattern is already priced in. Even if a pattern is found, the market is far more random than most traders care to admit. The University of California study found that investors who weighted their decisions on past performance were often the poorest performing when compared to others.

How to Avoid This Bias

If you identify a trend, it’s likely that the market identified and exploited it long before you. You run the risk of buying at the highs - a trade put on just in time to watch the stock retreat in value. If you want to exploit an inefficiency, take the Warren Buffett approach; buy when others are fearful and sell when they’re confident. Following the herd rarely produces large-scale gains.

2 gillningar

Är det så? Eller är det priset som stiger när efterfrågan ökar? :nerd_face:

2 gillningar

Jag läste en hel del om det i våras; såg många som hade spekulerat i teknikfonder under hösten och vintern och sen var mycket förvånade när de inte fortsatte uppåt.

Men det är väl främst svenska teknikfonder som har gått negativt i år? Tittar jag t. ex. på roburs globala teknikfond så har den i år fortsatt att gå ungefär som förra året.

Det kanske är så att svenska teknikbolag inte är så bra relativt globalt sett och att en del av uppgången förra året berodde på att de åkte med på den trenden.

Teknikbolag har höga värderingar. Kan tänka mig att en stor del av den sektorn är inte vinsterna höga, utan det bygger på framtida stora vinster. När inflationen stiger är det inte denna typ av bolag investerar vill äga. Bolag som är beroende av billig finansiering.

Ne, tittar man på ARKK (ARK Innovation) som förvaltas av Cathy Wood så har den tappat hela 23,47% sen nyår.

Då den industriella efterfrågan på guld är minimal, och efterfrågan på guldsmycken är mer eller mindre konstant, så sätts priset på guld i princip uteslutande an prisspekulation av investerare. Därav det märkliga fenomenet att efterfrågan (hos investerare) kan öka trots att priset går upp, blir en hype och ett sug att hänga med på den uppåtgående trenden helt enkelt. Diskuteras i detta rational reminder avsnitt nån halvtimme in om du är intresserad av källa: https://youtu.be/UDHJh8CXTVQ

1 gillning

Om en fond överavkastar index med 60-70% året innan är de ju inga konstigheter ifall den går sämre än index året efter.

Absolut, det är rimligt. Det jag stör mig på är dock att det inte är så man beskriver framgången, man säger alltså inte att ”Det gick riktigt bra i år men nästa år så kommer vi nog ligga 30-procentenheter bakom en helt passiv global ’Zombie’-strategi”.

Vem är “man” i detta sammanhanget?

Tycker både jag och andra brukar påpeka det högt och lågt. I synnerhet i detta forumet.

Tror “ny” teknik kommer dippa mer kommande år men på sikt med storglobal mogen teknik med grön energi utveckling, tillsammans med sjuk/hälsovård/forskning inom medicin och hjälpmedel överlag slå allt annat kommande 10-50 åren så sitt lugnt och ta lite hack i kurvorna närmaste åren. De i dag nya mindre o små blir stora men nya föds. Plocka ur de prisvärdaste fonderna med de duktigaste förvaltarna som har koll o kör på. Tar (för mig) för stor tid att leta upp allt själv. Får troligtvis jobba halvtid då o ändå inte hitta 1/3 del. (Jag är färgad och investerar stor del i dessa fonder, säkert för mycket men har inte ångrar de 6-7 år jag hållt på hittills även om det alltid kan vända)

1 gillning