Dags att börja kliva in i fonder?

Hej Alla! Här kommer en klyschig fråga angående fonder.Sedan ett år tillbaka har jag stått utanför med 90% av kapitalet i just fonder vilket visade sig vara bra med tanke på hur börsen har gått. Just nu känns det svåranalyserat. Dels har vi kanske nått toppen snart av inflation och skit. Så jag börjar fundera på att sakta men säkert börja gå in igen. Vad är er synpunkt på kommande börsår. Vet att det blir en spekulativ diskussion kring detta, men hör gärna era åsikter.

P.S jag vet att om man är långsiktig spelar det ingen roll om man kliver in i ett pissår, men anledningen till att jag frågar är att jag befinner mig i ett litet mellanvakum, det kan bli långsiktig investering, men också kortsiktig och på mellan sikt :slight_smile:

Det andra jag noterat är att teknikfonder verkar gå ganska bra nu. Som ex Robur Technology och andra. Samt också USA-baserade fonder. Vad är er tanke kring dessa två områden framöver?

Avanza Global har gått +3,52 % på ett år så “rätt beslut” att stå utanför marknaden vet jag inte om jag håller med om :slight_smile:

Jag har tagit ut för lite större köp jag ska göra om 1-3 år, i övrigt ligger jag fullt investerad enligt basportföljen. Dvs nästan allt globalt spritt och 10 % Sverige. Allt i passiva indexfonder. Det tror jag ger mig bäst avkastning på en lång tidsperiod :slight_smile:

1 gillning

Hur tänker du här? OMXS30 är upp drygt 8% i år och knappt 4% på rullande 12 mån.
De flesta av mina innehav är upp lite till, plus utdelningar.

Jag tycker det låter som att ditt beslut för ett år sedan är ett väldigt bra exempel på varför du bör avhålla dig från att försöka tajma marknaden.

Ingen vet hur börsen kommer stå imorgon eller om ett år. Det vi kan säga är att den med stor sannolikhet kommer stå högre om 15 år.

4 gillningar

I gissningstråden drog jag till med 20% plus i år. Då är det ca 12% kvar, förutsatt att jag har rätt förstås. :sweat_smile:

1 gillning

Beror på var man stått utanför. Mäter man i USD eller EUR så har AG gått ner 6–7%. Däremot har SEK varit en dålig investering under året.

1 gillning

Jag antar att man, om man skriver i det här forumet på svenska, köper och säljer i SEK :person_shrugging:

1 gillning

Det är alltid osäkert om man står utanför och ska köpa in sig. Om man väntar på det där klockrena tillfället att köpa kan man vara rätt säker på att man går in precis när det vänder åt fel håll. Det är ofta så.

Därför måste man ha en plan och agera systematiskt. En sådan plan hittar man inte färdig på nätet utan den får man utveckla själv utifrån sin egen situation. Vill man inte det är alternativet att mata en indexfond varje månad. Det brukar bli tillräckligt bra.

Annars har teknologi varit bra på sistone. Robur Technology är över +20% i år. Även Europa som region har gått bra. Allt mätt i sek. Köper man in sig där nu “måste” man dock vara förberedd på att den positiva trenden vänder i samma ögonblick, och ha en plan för det. Vad som kommer att gå bra framöver har jag ingen aning om. Men trender håller ofta i sig länge.

Vi kan mäta i TRY, eller varför inte bitcoin?
Nej vänta, det vore ju absurt.

Jag tror att få skulle kalla BTC att “stå utanför”. TRY har liksom SEK varit ett dåligt val att vara investerad i under det senaste året.

Ja, förra veckan steg allt och då känns det lätt att göra som alla andra, köpa.

Den här veckan har inte lyst lika grön, men egentligen är det nu som det är bättre att köpa, när det blir rekyl ned och billigare.

Jag låter mina fonder ligga utan att jag rör dem, de kan gå upp/ned 7% utan åtgärd i ett glidande intervall. Det är de som ligger lågt i intervallet som jag köper mer av, då handlar jag ju billigt.

2022 låg jag med 70% guld+ränta, men nu 2023 är jag tillbaka på mitt vanliga 38% guld+ränta (dvs 62% aktiefonder).

Absolut. Men det är ju exakt det som var min poäng. Om du börjar blanda in valutaspekulation (oavsett om det är mot USD/EUR som du nämnde) så handlar ämnet plötsligt om något helt annat än att tajma sina fondköp.

Ja, Nordnet Indexfond Teknologi har oxå gått upp över 20% i år.
Styrketecken.