Vad tror ni är lämpliga fonder att investera sina sparkronor på i den kommande framtiden? Nån gång vänder det
(AI, Förnybar energi, Bygg, Resor?) och varför tror ni på dessa fonder? Alla tankar är välkomna!
Globala indexfonder
För att det historiskt sätt är väldigt svårslagna. Billiga och väldiversifierade.
Global indexfond
Då ska jag komma med en galen spekulation! ![]()
Plus alla bolag Sverige
Fast egentligen håller jag med MattiasA90. Har själv majoriteten av mitt sparande i global indexfond.
Det där är den minst galna spekulationen. Om man ska dra frågan ytterligare ett steg vore det att välja någon bred småbolagsfond.
Om man vill satsa på att något ska ”gå bättre” och iallafall ha något som talar för att kunna lyckas så är det här rimliga saker att överallokera i nuläget. Svenska börsen är rent faktiskt relativt lågt värderad vilket gör att det ”i värsta fall” kan förväntas gå lika bra som alternativen. Detta är ju den utveckling som normalt är att vänta.
På längre sikt är globala indexfonder rimligen det bästa. Då är man så att säga vaccinerad mot den där faktorn att under någon period så går X mycket bättre än allt annat. Att försöka pricka in det, köpa och sälja vid rätt tillfällen och långsiktigt uppnå överavkastning är jämförbart med att vinna på Bingolotto.
Jag har lång sparhorisont, så kör på billiga, bra, globala indexfonder. Försöker inte tajma, utan månadssparandet investeras automatiskt varje månad.
Räknar med att både den ena och den andra ”trenden” kommer passera innan jag ska börja plocka ut dom. Troligen 2-3 krascher också.
Kraschar hellre med en bred fond, än en smal. ![]()
Jag kör vidare med 80% globalt och 20% Sverige. Det som jag aldrig kommer kunna bestämma mig kring är tillväxtmarknaderna.
Har just nu 5%, kanske borde öka till 10%, men… Ja…
Att det ”vänder” vet man inte förrän i efterhand. Dvs man kan veta att det ”vände”, inte ”vänder”
Det egentliga rådet är att titta på Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier | Uppdaterad för 2023 och använda den som utgångspunkt. Med det sagt så lägger jag t.ex. just nu lite mer av nyinsättningarna i Sverige.
Sedan satt jag just och funderade på om jag skulle lägga minsta möjliga del av månadssparandet i någon fastighetsfond under 2024. Inbillar mig att bygg och fastighetsbolag kan börja gå bättre i slutet av nästa år eller under 2025. Räntan kanske går ner något steg då någon gång. Behöver kolla upp mer först innan jag faktiskt ändrar något baserat på min gissning. Som råd eller tips betraktat så är det bara aningen bättre än om jag sagt att du skulle köpa en trisslott varje månad. Men letar du efter något som ska få vara den där nypan salt i det söta kakreceptet så kanske det kan vara något?
Jag satsar mest på råvaror och “base level” (Tänk typ grafikkort istället för AI) för närvarande men det är mer fråga om de där 20% som inte går in i indexfonder
Tror att det kommer bli en ostabil uppgång och tänker att mannen som säljer verktyg fortfarande har ett job när guldet är slut men silvergruvan hittat ny åder
Mer än hälften av hela världens aktievärde finns i USA och en stor del av globalfondernas avkastning kommer från några amerikanska stora teknikaktier.
Så, jag har en del pengar i Nordnet Indexfond Teknologi som följer amerikanskt teknikindex.
Jag har även Nordnet One Försiktig som till 70 % består av en väl diversifierad ränteportfölj som bör ge ränta så länge räntorna är höga och stiga bra när räntorna börjar falla.
Kör samma fonder varje månad i alla väder ![]()
Globala barnportöljen här i forumet
Vadå vänder? Jag kör globala indexfonder, de har gått som tåget även i år (ok, en hel del valutaeffekt).
Ja, även i EUR har det ju gått upp 10% sedan årsskiftet. Bara typ 4% kvar upp till ATH.
Dags att det vänder då och nåt annat går som tåget ! Rotera !